U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
IJskoud

MARISKA GRAVELAND
Rebecca De Mornay is de meest kleurloze actrice uit de jaren 90 alhoewel de schrijvers van de liefdesbrieven op haar fan-website het hier natuurlijk niet mee eens zijn. Het zal wel te maken hebben met haar doorgaans emotieloze rollen, waardoor haar acteerprestaties van je afglijden, terwijl de fans juist alles op haar gladde gezicht kunnen projecteren. De Mornay speelde een ijskoude advocate tegenover Don Johnson in Guilty as Sin, een koele minnares van Antonio Banderas in Never Talk to Strangers en een kille weduwe in The Hand That Rocks the Cradle.

Die laatste, vanavond te zien, heeft een hoog Fatal Attraction- gehalte, doordat ook in deze film een wraakzuchtige vrouw (De Mornay) haar best doet om een gelukkig gezinnetje het leven zuur te maken. Haar man, een gynaecoloog, pleegde zelfmoord nadat een van zijn patiëntes hem heeft aangeklaagd wegens ongewenste intimiteiten. De weduwe krijgt van schrik ook nog een miskraam, waarna ze vindt dat de aanklaagster moet boeten. Dus solliciteert ze naar de baan als babysitter bij het nietsvermoedende gezin, vastbesloten hun kinderen van ze af te pakken. Ze slijmt zich naar binnen, speelt vervolgens iedereen tegen elkaar uit, en sluipt naar de kinderkamer om de baby haar eigen borstvoeding te geven.

Het leidt natuurlijk van kwaad tot erger, wat te merken is aan de weinig subtiele astma-aanvallen van de echte moeder tijdens elke nare gebeurtenis. Omdat de film is verteld vanuit het perspectief van De Mornay, beleef je gaandeweg steeds meer plezier aan haar manipulaties, zozeer zelfs, dat je bijna hoopt dat de overdreven sympathieke vader met z'n protserige witte huis het einde niet haalt.

Regisseur Curtis Hanson, die later het veelgeprezen, maar vooral zielloze L.A. Confidential zou regisseren, heeft met The Hand een redelijk spannende formulefilm afgeleverd die destijds (1992) aansloot bij de trend om gewone vrouwen als psychopaat op te voeren, zoals in Single White Female en Basic Instinct. Maar die calculerende maniak was vast niet de vrouw die de feminist voor ogen had toen ze de uitdrukking "The hand that rocks the cradle, is the hand that rules the world" verzon.

The Hand That Rocks the Cradle (Curtis Hanson, VS, 1992), Net5, 20.30-22.29u.

NRC Webpagina's
22 NOVEMBER 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)