NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Profiel Aardgas
Ministerie van VROM
Ministerie van Economische Zaken
Nederlandse Aardolie Maatschappij
Ministerie van Verkeer en Waterstaat
|
De randen van Kok
HET BESTE DAT gezegd kan worden
van het kabinetsplan om gasboringen in de Waddenzee toe te staan, is
dat geen enkele betrokken partij tevreden is. Daarmee heeft het kabinet
zichzelf in een lastige positie gemanoeuvreerd: de NAM (Shell en Esso),
de milieubeweging, de parlementaire oppositie, de regeringsfracties en
zelfs een deel van de ministers zijn ongelukkig met het compromis. De
vraag die gesteld kan worden is dan ook waarom het kabinet zichzelf
deze maatschappelijke en politieke tegenstand op de hals haalt. Het
antwoord is gelegen in 1969. Toen verleende minister De Block (KVP) van
Economische Zaken een eeuwigduren de concessie aan de NAM om in het
Waddengebied naar aardgas te boren. Het was de begintijd van de
gasbeleuforie in Nederland. Later, in 1984, heeft de NAM onder politieke
druk een tienjarig moratorium op gaswinning in het Waddengebied
aanvaard. Nu eist het consortium dat het mag doen waartoe het zich
contractueel gerechtigd acht. Maar de omstandigheden zijn sterk
gewijzigd.
Allereerst moet worden vastgesteld dat een eeuwigdurende concessie
volstrekt uit de tijd is. Het kabinet dient onverwijld met de NAM te
onderhandelen om deze anomalie om te zetten in een contract met een
tijdsbeperking. Ten tweede is de milieufactor in de politiek een
geduchte rol gaan spelen. Het Waddengebied is het grootste
aaneengesloten natuurgebied van Nederland en het is als zodanig erkend
in de Europese Habitat-richtlijn uit 1992. PvdA-Europarlementariër
Max van den Berg voorspelt al dat het kabinetsbesluit op grond van deze
Europese regelgeving bij de rechter geen stand zal houden. Bij alle
aandacht voor de vogels en zeehonden wordt ondertussen vergeten dat de
Wadden met zijn getijden, geulen, zandplaten en eilanden een uniek open
water vormen voor watersporters. Deze recreatieve activiteiten zullen de
komende jaren alleen maar toenemen en voor lokale inkomsten zorgen.
Het belangrijkste argument tegen gaswinning in de Waddenzee is dat het
aardgas niet nodig is. Weliswaar levert het de schatkist (via
staatsdeelname aan de Gasunie) en de NAM geld op, maar dat kan in deze
tijd van overvloed moeilijk doorslaggevend zijn. De staat kan ook zijn
aandeel in de Gasunie privatiseren, bijvoorbeeld verkopen aan Shell en
Esso in een ruil voor beëindiging van de eeuwigdurende concessie.
Dat levert eveneens geld op. De internationale energiemarkt is vergeven
van aardgas uit winbare locaties in landen die van export afhankelijk
zijn voor hun economische perspectieven. Het is kortzichtig om niet
verder te kijken dan de horizon van de Waddenzee.
PREMIER KOK heeft zich de kunst eigen gemaakt om in af wegingen van
economie en milieu de randen van het onmogelijke af te tasten. Zo
besloot het eerste kabinet-Kok dat vliegen in de randen van de nacht was
toegestaan op het vliegveld bij Maastricht en dat de hogesnelheidstrein
langs de rand van het Groene Hart door een tunnel mag rijden. Nu heeft
Kok-II vastgesteld dat er vanaf de rand van het Wad schuin naar aardgas
mag worden geboord. Het kabinet loopt het risico hiermee zijn hand te
overspelen. Zelfs de randen van Kok hebben hun grenzen.
Zie ook:
Vrijwel niemand gelukkig met besluit gasboringen (6 november 1999)
Compromis Kok over boren naar gas Waddenzee (5 november 1999)
|
NRC Webpagina's
8 NOVEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|