|
|
|
NIEUWSSELECTIE Ministerie van VROM
|
Speculatie of beleid
Waar draait het om? Om de waardevermeerdering van de grond die optreedt als de bestemming ervan verandert. Als de overheid braakliggende grond of landbouwgrond aanwijst voor woningbouw of bedrijfsterreinen, of als er nieuwe infrastructuur wordt aangelegd, stijgt de prijs. Die stijging is het verschil tussen de 'verkeerswaarde' (de marktprijs) en de 'gebruikerswaarde' (de agrarische prijs). De politieke conflicten in de grondpolitiek draaien om de vraag wie deze prijsstijging toevalt - de boeren, de 'speculanten' of de 'gemeenschap'.
SOCIALISTISCHE bewegingen streven al sinds de negentiende eeuw naar 'socialisatie van de grond', terwijl de confessionelen, met oog voor de belangen van de boeren, vasthouden aan het particuliere 'rentmeesterschap' over de grond. In 1975 verklaarde de toenmalige voorzitter van de PvdA-fractie in de Tweede Kamer, Van Thijn, de grondpolitiek tot een van de vier linkse maatschappijhervormingen. Twee jaar later sneuvelde het kabinet-Den Uyl op de grondpolitiek, maar bizar genoeg nam het kabinet-Van Agt/Wiegel in 1980-'81 wetgeving aan die nauwelijks afweek van de voorstellen die in 1977 tot de breuk hadden geleid. Begin jaren negentig bleek dat het voorkeurrecht van gemeenten toch niet goed was geregeld. Er bestaat nu brede overeenstemming dat een herhaling van de winstnemingen die toen plaatshadden op de Vinexlocaties moet worden voorkomen. Het was de projectontwikkelaars wel heel makkelijk gemaakt. Er is ook een fundamenteel verschil met de jaren zeventig: de confessionelen staan buiten de regering en de macht van het 'groene front' is afgenomen. De waardestijging van de grond moet dus worden afgeroomd, maar zo eenvoudig is dat niet. Een vergelijking met belastingheffing op vermogenswinsten dringt zich op. De bewindslieden Zalm en Vermeend (Financiën) hebben in hun nieuwe belastingplan afgezien van een vermogenswinstheffing, omdat dit fiscaal vrijwel onuitvoerbaar is. Ingewikkelde constructies voor de grondprijzen werken niet of zullen worden ontdoken. Bovendien: waarom zou de marktwerking die de gewoonste zaak van de wereld is wanneer het gaat om andere goederen en vermogensbestanddelen, niet opgaan voor grond? Algemeen eigendom van de grond in gemeenschapshanden is met de Berlijnse Muur begraven.
ANDERZIJDS: er blijft iets wringen. De overheid verandert de bestemming van de grond in het kader van de ruimtelijke ordening, en particulieren (in casu projectontwikkelaars) strijken de winst op. Dit kan worden tegengegaan met een wetswijziging voor een beter uitgewerkt voorkeurrecht voor gemeenten, met maatregelen tegen gebruik van voorkennis en met een generieke heffing om de meerwaarde aan te pakken. Maar helemaal opgelost wordt het dilemma nooit, omdat het ene gebruik van de grond in het economische verkeer nu eenmaal meer waard is dan het andere. De staat kan slechts in samenwerking met particulieren optreden. Nederland heeft tenslotte een economische ordening gebaseerd op de markt.
|
NRC Webpagina's
6 NOVEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |