M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
De mediakunst zoekt grenzen
Door NATHALIE FABER
Groenenberg gebruikt beide vormen expliciet in zijn presentatie, maar verder is hij ook geen 'pure' schilder. Hij drukt zich uit in een meer fotografische taal. Een nieuwe media ex-student als Aldje van Meer integreert de digitale technologie op een organische manier in haar kunst: W.Y.F.I.W.Y.G. (What you feel is what you get) is een interactief werk met touchscreen-monitoren. Door met de vingers het computerscherm te strelen kun je filmpjes activeren, bijvoorbeeld van een stukje uitvergrote menselijke huid dat onder gelukzalige geluiden rood opgloeit. Het immateriele aspect van met name Internetkunstwerken - die geheel of grotendeels uit digitale codering bestaan - maakt dat ze niet meer gebonden zijn aan museale locaties. Een van de kenmerken is interactiviteit. Maar Jorinde Seijdel die als criticus een essay schreef voor What's New? heeft haar bedenkingen bij een noviteit zoals interactiviteit. In een context van de beeldende kunsten, waar het aanraken van objecten streng verboden is, kan het lijken alsof die interactiviteit de kloof kan dichten tussen kunst en publiek. "Veel interactieve kunst, en met haar de beschouwer, volgt voornamelijk vaste bevelen en voorgeprogrammeerde scripts." De telefoonsoap Cindy Wood (bel 050 313 21 82) van Eva Knutz illustreert dit. Een grappig kunstwerk, gebaseerd op het sprookje van Hans en Grietje, waarin computerstemmen met elkaar converseren en de luisteraar door middel van de meerkeuzetoetsen op de telefoon verder doordringt in het verhaal. De invloed is gering omdat het verloop van de verschillende plots vastligt. Volgens Arie Altena, een andere criticus en een van de symposium-gasten, zorgt het focussen op dit soort nieuwe kenmerken voor valkuilen, zoals het isoleren van nieuwe-mediakunst: "Losgekoppeld van zijn contexten gaat de aandacht uit naar het revolutionair geachte karakter en weggeleid van de verbindingen met de (kunst)geschiedenis, het dagelijkse leven en de sociale omgeving." Het vergelijken van de nieuwe- mediakunstenaar met de wereld van bijvoorbeeld de deejay werkt voor Altena verhelderend omdat die op een vergelijkbare manier beelden samplet, manipuleert en mixt. Voor een betere kunstbeschouwing is het dus handig verbindingen te maken, waardoor de nieuwe technologische verworvenheden en de daaruit voorvloeiende beeldtaal zichtbaarder wordt - een zelfde soort verbindingen die cross media kunstenaars zelf ook maken. What's New?' is geen feestelijke viering van 'het nieuwe'.
Symposium: What's New? T/m 12 nov. Academie Minerva Gedempte Zuiderdiep 158, Groningen. Info: (050) 363 60 98.
|
NRC Webpagina's
6 NOVEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |