NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Stinkende kooi
Maarten Huygen
Wat een gelukkig volk zijn we.
Een kip in elke pot, en een soap voor elke buis. Big Brother
heeft er twee buitenlandse concurrenten bij gekregen. Op Net5
draait The Real World met zeven Amerikaanse vroeg-twintigers in
een Hawaiiaans huis aan het strand. Het interessantst vind ik
Storyville op BBC2. Gedurende een week wordt het resultaat van
twee jaar filmmateriaal over een Amerikaans gezin getoond. 's Nachts,
dus de videorecorder moet worden geprogrammeerd. Het gaat over een
thema: het zwart-blanke gezin, wat in Amerika niet zo gemakkelijk is.
Daarover later.
The Real World Hawaii is de laatste versie uit de in 1991
begonnen realityserie van de muziekzender MTV en startte gisteren
sprankelender dan Big Brother. Twee deelnemers sprongen bij
aankomst al naakt in het zwembad. Over borsten en geslachtsdelen werden
beeldpleistertjes geplakt. Een derde protesteerde tegen deze naaktheid.
De gasten in Hawaii zijn bijna allemaal halfprofessionele entertainers
die een carrière in de showbiz wensen. Ze zijn vrij en mogen gaan
en staan waar ze willen. Met als enige voorwaarde dat er een camera bij
is. De karakters lopen uiteen. De deelnemers zijn ongewoner dan Bart en
Karin, meer individualistisch. Directer. Een radio-omroeper, een zwarte
showbink en low budget filmmaker, een Hawaiiaanse rapper,
een hoogbegaafde homo-activist uit Harvard. "Are you gay?", vraagt de
naakte filmmaker Teck aan de binnenkomende homo-activist Justin. "What?"
"Are you gay?" "Yes." "Aawwright." Een vrouw zegt meteen dat ze een
fruitfly is: iemand die graag onder homo's rondhangt. Later zegt
ze dat ze het onbeschoft vindt van Teck om hem zo direct naar zijn
geaardheid te vragen. Bange Matt durft niet met Justin op
één kamer te slapen. Vanavond schijnt er een bewusteloos
te raken van de drank. Dat is in het Almeerse verzorgingskooitje van
Big Brother niet mogelijk. De programmaleiding probeert al een
week om er vaart in te brengen. De ouderen, Karin en Ruud, peppen de
anderen op met activiteiten. Vergeleken bij The Real World blijft
het deprimerend, mensen die zich vrijwillig onderwerpen aan een
dergelijk gevangenisregime. Er is nu wel een groepsband maar binnenkort
moeten ze elkaar weer wegstemmen. Het blijft het teamwork van the
good, the bad and the ugly. Eén moet overblijven met de poet
en dat drukt de stemming. Deelnemers vermageren en slapen overdag.
De getatoueerde Bianca en de Amsterdamse huismoeder Mona zijn al
vertrokken. Bianca wou de anderen voorstellen om haar te nomineren. Maar
de programmaleiding stak een stokje voor dit opzetje door 10.000 gulden
te bieden aan wie vrijwillig vertrekt. Bianca ging want "Ik beleef mij
zoals ik ben als mens heel anders". Mona vertrok omdat ze had gehoord
dat er publiciteit was over haar en haar gezin. Dat deed me
denken aan de gast van Catherine Keijl die een kind had gekregen ten
gevolge van verkrachting. Wij, 600.000 kijkers, mochten dat wel weten,
maar ze wist nog niet wanneer ze het haar kind zou vertellen. Het
schijnt in dat Big Brother huis inmiddels behoorlijk te stinken, zoals
in een te krappe berenkooi. Het publiek mag uit drie kandidaten twee
vervangsters van Mona en Bianca kiezen. Een 31-jarige kandidate is
"professioneel freelancer". Wat zou dat zijn? Ze is in ieder geval
getrouwd en ze droomt van optreden in een grote show. Maakt niet uit wat
het is, het publiek vreet het. Gemiddeld anderhalf miljoen kijkers, veel
meer dan het gemiddelde Journaal. Gisteren kondigde minister
Netelenbos plechtig aan dat ze geen geluidsoverschrijdingen op Schiphol
meer zal gedogen. Wie hoort het nog, want iedereen is allang
overgeschakeld op zijn favoriete reality soap.
|
NRC Webpagina's
2 NOVEMBER 1999
|