U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Pingelaars bundelen zich op Internet

Door ESTHER ROSENBERG
AMSTERDAM, 2 NOV. Nederlandse consumenten op het Internet kunnen vanaf vandaag gezamenlijk inkopen doen om zo korting te bedingen bij leveranciers. In navolging van de Verenigde Staten, waar inkoopcombinaties een bekend fenomeen zijn, is vandaag de eerste Nederlandse inkoopcombinatie op Internet onder de naam Nokdown (www.nokdown.nl) van start gegaan. Internetgebruikers kunnen een zoekopdracht plaatsen voor een willekeurig product, ongeacht het merk, type of kleur. De medewerkers van Nokdown bundelen iedere twee weken de zoekopdrachten naar bijvoorbeeld auto's, wasmachines, fietsen of horloges. Vervolgens gaan ervaren inkopers, zelf afkomstig uit de branche, onderhandelen met de leveranciers over een prijsvoordeel. De consument krijgt de prijs voorgeschoteld en kan gedurende drie dagen vrijblijvend besluiten of hij het product wil kopen.

Het principe is simpel: hoe meer kopers en hoe beter de onderhandelaar te werk gaat, hoe goedkoper het product wordt. Initiatiefnemer Menno de Jong, partner in het Internetbedrijf Clockwork: "In de kranten verschijnen steeds vaker advertenties van mensen die een auto willen kopen en op zoek zijn naar een medekoper. Zelf ging ik vroeger ook met vrienden de stad in om een paar ijskasten te kopen."

De opzet van Nokdown is geënt op Amerikaanse voorbeelden, maar verschilt in de uitwerking. In de Verenigde Staten bepalen leveranciers welke producten in aanmerking komen. Naarmate het aantal kopers van deze producten groeit, daalt de prijs. Bij Nokdown kunnen de consumenten zelf aangeven voor welk product ze belangstelling hebben. Volgens De Jong zijn de prijzen op deze manier nog scherper te stellen. De Jong heeft hooggespannen verwachtingen van Nokdown. Hij denkt binnen een jaar meer dan 130.000 transacties te kunnen verwezenlijken. Die transacties moeten een gezamenlijke omzet opleveren van 230 miljoen gulden. Eén procent daarvan is voor Nokdown, met een minimum per product van 25 gulden.

Uit een test die Nokdown de afgelopen maanden onder 250 fervente Internetkopers hield, bleek dat 50 procent van de zoekers die digitale camera, scooter of palmtop uiteindelijk kocht. Het risico dat dit percentage lager is, voor dezelfde voordeelprijs, is voor de leverancier.

In eerste instantie zullen er volgens De Jong voornamelijk standaardproducten verkocht worden via Nokdown. Mocht er vraag naar zijn, dan wil hij te zijner tijd ook meer maatproducten aanbieden. Financiële diensten bijvoorbeeld. Of: stel dat twaalf verschillende mensen een serre willen laten bouwen of van plan zijn een tuinpad aan te leggen. Daar moet een bouwbedrijf wel oren naar hebben. Wil een aantal mensen voor duizend gulden hun kerstinkopen bij De Bijenkorf doen? Nokdown regelt korting. En als mensen garanderen voor minimaal 250 gulden per maand een jaar lang boodschappen te doen bij Albert Heijn? Juist. Waarom niet?

"Veel mensen schamen zich om in de winkel om korting te vragen of weten niet eens dat het mogelijk is. Bovendien doen wij meer moeite voor kleine kortingen, omdat we op grotere schaal inkopen." Hoewel Nokdown zich in eerste instantie richt op particulieren, kunnen ook bedrijven zich inschrijven.

De Jong denkt dat Nokdown er in zal slagen om het prijspeil te doen dalen. "Consumenten worden steeds mondiger en de markt doorzichtiger. Niemand heeft meer zin te betalen voor dertig tussenpersonen vanaf de schoenenfabriek in Taiwan, of voor een overdadig pand aan de PC Hooftstraat. Bovendien krijgen consumenten door Internet meer macht. En de koopkracht stijgt", aldus De Jong. Even later, overmoedig: "We hadden dit concept aan de minister-president aan moeten bieden. Dat gezeur over die paar procenten."

NRC Webpagina's
2 NOVEMBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)