M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Pingelaars bundelen zich op Internet
Door ESTHER ROSENBERG
De opzet van Nokdown is geënt op Amerikaanse voorbeelden, maar verschilt in de uitwerking. In de Verenigde Staten bepalen leveranciers welke producten in aanmerking komen. Naarmate het aantal kopers van deze producten groeit, daalt de prijs. Bij Nokdown kunnen de consumenten zelf aangeven voor welk product ze belangstelling hebben. Volgens De Jong zijn de prijzen op deze manier nog scherper te stellen. De Jong heeft hooggespannen verwachtingen van Nokdown. Hij denkt binnen een jaar meer dan 130.000 transacties te kunnen verwezenlijken. Die transacties moeten een gezamenlijke omzet opleveren van 230 miljoen gulden. Eén procent daarvan is voor Nokdown, met een minimum per product van 25 gulden. Uit een test die Nokdown de afgelopen maanden onder 250 fervente Internetkopers hield, bleek dat 50 procent van de zoekers die digitale camera, scooter of palmtop uiteindelijk kocht. Het risico dat dit percentage lager is, voor dezelfde voordeelprijs, is voor de leverancier. In eerste instantie zullen er volgens De Jong voornamelijk standaardproducten verkocht worden via Nokdown. Mocht er vraag naar zijn, dan wil hij te zijner tijd ook meer maatproducten aanbieden. Financiële diensten bijvoorbeeld. Of: stel dat twaalf verschillende mensen een serre willen laten bouwen of van plan zijn een tuinpad aan te leggen. Daar moet een bouwbedrijf wel oren naar hebben. Wil een aantal mensen voor duizend gulden hun kerstinkopen bij De Bijenkorf doen? Nokdown regelt korting. En als mensen garanderen voor minimaal 250 gulden per maand een jaar lang boodschappen te doen bij Albert Heijn? Juist. Waarom niet? "Veel mensen schamen zich om in de winkel om korting te vragen of weten niet eens dat het mogelijk is. Bovendien doen wij meer moeite voor kleine kortingen, omdat we op grotere schaal inkopen." Hoewel Nokdown zich in eerste instantie richt op particulieren, kunnen ook bedrijven zich inschrijven. De Jong denkt dat Nokdown er in zal slagen om het prijspeil te doen dalen. "Consumenten worden steeds mondiger en de markt doorzichtiger. Niemand heeft meer zin te betalen voor dertig tussenpersonen vanaf de schoenenfabriek in Taiwan, of voor een overdadig pand aan de PC Hooftstraat. Bovendien krijgen consumenten door Internet meer macht. En de koopkracht stijgt", aldus De Jong. Even later, overmoedig: "We hadden dit concept aan de minister-president aan moeten bieden. Dat gezeur over die paar procenten."
|
NRC Webpagina's
2 NOVEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |