|
|
|
NIEUWSSELECTIE EgyptAir Site van de Federal Aviation Administration Airdisaster.com, informatie over vliegtuigrampen
|
Oorzaak vliegramp bij VS nog raadsel
Door onze correspondent
Het toestel, dat op weg was naar Kairo, verdween ruim een half uur na vertrek uit New York van het radarscherm van Amerikaanse luchtverkeersleiders. Het vloog op ongeveer tien kilometer hoogte toen het, om tien minuten voor twee uur 's nachts (lokale tijd), opeens razendsnel aan hoogte verloor. In 36 seconden had het zo'n vier kilometer hoogte verloren, anderhalve minuut later was het helemaal niet meer zichtbaar op het radarscherm. Aan boord van de Boeing waren vijftien bemanningsleden en 202 passagiers van verschillende nationaliteiten, onder hen 129 Amerikanen. Er waren ook veel Egyptenaren onder de passagiers. Vlucht EgyptAir 990 vertrok zaterdag met ruim vier uur vertraging uit Los Angeles. Bij de tussenstop op John F. Kennedy Airport in New York kwamen extra passagiers aan boord, en stapte één passagier uit - naar later bleek een hulpverlener die voor EgyptAir werkte en die gespecialiseerd is in de opvang van nabestaanden na een vliegramp. Het is de vierde keer in drie jaar dat in ongeveer hetzelfde gebied gezocht wordt naar een verdwenen vliegtuig. In juli 1996 explodeerde een Boeing 747 van TWA voor de kust van Long Island; in september 1998 stortte een MD-11 van Swissair neer voor de kust van Nova Scotia; en in juli van dit jaar stortte een privé-vliegtuigje met aan boord John F. Kennedy jr., zijn vrouw en haar zuster bij Martha's Vineyard in zee. EgyptAir is een staatsbedrijf, dat niet eerder getroffen is door een ramp van deze omvang. Op 19 oktober van dit jaar werd een vliegtuig van de maatschappij tussen Istanbul en Kairo gekaapt.
Zie ook:
Vliegramp bij kust Canada: 229 doden (3 september 1998)
|
NRC Webpagina's
1 NOVEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|
Bovenkant pagina |