U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   V O O R P A G I N A
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
EgyptAir

Site van de Federal Aviation Administration

Airdisaster.com, informatie over vliegtuigrampen

Boeing


Oorzaak vliegramp bij VS nog raadsel

Door onze correspondent
WASHINGTON, 1 NOV. In de VS is een grootscheeps onderzoek begonnen naar de oorzaak van de ramp met de Boeing 767 van EgyptAir, die zaterdagnacht neerstortte ten zuiden van het eiland Nantucket, bij Massachusetts. Gevreesd wordt dat alle 217 inzittenden zijn omgekomen.

President Clinton zei gisteren dat er geen aanwijzingen zijn voor een criminele toedracht. Het toestel stortte neer in internationale wateren; de Egyptische regering heeft de Amerikaanse autoriteiten gevraagd de reddings- en bergingswerkzaamheden op zich te nemen. Met schepen, helikopters en vliegtuigen is gisteren de hele dag gezocht naar overlevenden. Voor de duisternis inviel was één stoffelijk overschot gevonden, wat kleine resten van het vliegtuig, een paar zwemvesten en reddingsvlotten.

Het toestel, dat op weg was naar Kairo, verdween ruim een half uur na vertrek uit New York van het radarscherm van Amerikaanse luchtverkeersleiders. Het vloog op ongeveer tien kilometer hoogte toen het, om tien minuten voor twee uur 's nachts (lokale tijd), opeens razendsnel aan hoogte verloor. In 36 seconden had het zo'n vier kilometer hoogte verloren, anderhalve minuut later was het helemaal niet meer zichtbaar op het radarscherm. Aan boord van de Boeing waren vijftien bemanningsleden en 202 passagiers van verschillende nationaliteiten, onder hen 129 Amerikanen. Er waren ook veel Egyptenaren onder de passagiers.

Vlucht EgyptAir 990 vertrok zaterdag met ruim vier uur vertraging uit Los Angeles. Bij de tussenstop op John F. Kennedy Airport in New York kwamen extra passagiers aan boord, en stapte één passagier uit - naar later bleek een hulpverlener die voor EgyptAir werkte en die gespecialiseerd is in de opvang van nabestaanden na een vliegramp.

Het is de vierde keer in drie jaar dat in ongeveer hetzelfde gebied gezocht wordt naar een verdwenen vliegtuig. In juli 1996 explodeerde een Boeing 747 van TWA voor de kust van Long Island; in september 1998 stortte een MD-11 van Swissair neer voor de kust van Nova Scotia; en in juli van dit jaar stortte een privé-vliegtuigje met aan boord John F. Kennedy jr., zijn vrouw en haar zuster bij Martha's Vineyard in zee.

EgyptAir is een staatsbedrijf, dat niet eerder getroffen is door een ramp van deze omvang. Op 19 oktober van dit jaar werd een vliegtuig van de maatschappij tussen Istanbul en Kairo gekaapt.


Zie ook:

Vliegramp bij kust Canada: 229 doden (3 september 1998)
Vliegramp New York: 229 doden (18 juli 1996)

NRC Webpagina's
1 NOVEMBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)