NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
T V V O O R A F :
Transparant theater
JUDITH EISELIN
Liesbeth Coltof, theatermaakster
en artistiek leidster van jeugdtheatergroep Huis aan de Amstel, leidt
een leven vol hartelijke begroetingen en innige omhelzingen. Een erg
druk leven, blijkens het portret In Holland staat een huis, dat
de NPS van haar maakte. Coltof spoedt zich met wuivend witte haardos
van bijzonder locatieproject naar boerengehucht, van boerengehucht naar
haar vaste theater aan de Lauriergracht te Amsterdam om theater te
maken. Een groep Russische toneelspelers is nog niet weg of ze staat
alweer Zwitsers te regisseren. Iedereen wordt uitbundig gekust. "Tijd
voor een privéleven heb ik nu niet, maar daar ga ik geen gewoonte
van maken", zegt de regisseuse ergens in het programma.
In het boeiendste gedeelte van het portret komt Coltof zelf nauwelijks
voor. Ter illustratie van haar uitspraak dat Huis aan de Amstel een
echt 'huis' moet zijn, waar toeschouwers gasten zijn in de
gedachtenwereld van Coltof en haar collega's, zie je kinderen bezig met
activiteiten rond een voorstelling. Ze schrijven een zin op die ze
graag eens in een toneelstuk zouden horen. Hun wens komt onmiddellijk
uit in een scène die ze zelf met hun klasgenoten opvoeren. Zo is
een verlegen meisje met rastastaartjes voor even de koningin. Iedereen
buigt voor haar, terwijl zij stralend en grinnikend op een doodgewone
stoel zit, die ineens duidelijk een echte troon is.
Voor haar hele oeuvre ontving Liesbeth Coltof afgelopen week de Prins
Bernard Cultuurfonds Theater Prijs. Ze maakt sinds 1975 kinder- en
jeugdtheater. Maar wat voor theater dat nou precies is, blijkt te
weinig uit dit warrige portret. Coltof doet uitspraken over haar smaak
en haar stijl, maar de flarden van de voorstellingen die getoond worden
zijn te summier. Het zijn er veel, maar ze duren heel kort, wisselen
elkaar in rap tempo af en krijgen nauwelijks context mee. Coltof "zoekt
de beweging van het hart op", "met oog voor detail", haar voorkeur gaat
uit naar 'transparant theater'. Veel onderscheid tussen theater voor
kinderen en voor volwassenen ziet ze daarbij niet. Voor een leek
blijven het voor het merendeel helaas loze kreten; In Holland staat
een huis is voornamelijk boeiend voor kijkers die Coltof's
bijzondere werk al kennen.
Liesbeth Coltof, In Holland staat een huis. Het uur van de wolf,
Ned.3, 23.25-0.25 u.
|
NRC Webpagina's
1 NOVEMBER 1999
|