R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
De prijs van de vooruitgang
FLORIS VAN STRAATEN
Voor de gedupeerden blijft het intussen een hoogst onprettige situatie. "Het lijkt Schiphol wel", zegt een van hen bij het horen van een simulatie van het lawaai van een flitstrein. Een ander zegt in een ironische verwijzing naar alle zorgen waarmee Nederlanders het op plegen te nemen voor padden, salamanders en herten dat hij het spijtig vindt dat hij geen dier is. De kijker gaat vervolgens met een groepje toekomstig gedupeerden op excursie langs het traject Brussel-Parijs, waar de flitstreinen al op volle snelheid passeren. "Het hele huis beeft", zegt een vrouw, die dichtbij de spoorbaan bewoont. Pas na half twaalf 's avonds wordt het rustig. Dit alles ondanks een vier meter hoge muur, die het geluid moet dempen. "Verkopen die handel", luidt dan ook het advies van een van de omstanders aan de Nederlandse bezoekers. Zembla gaat tevens in op de astronomische kosten van de beide projecten. De hsl-zuid, aanvankelijk begroot op vier miljard gulden, is nu al ruim twee keer zo duur geworden. De hsl-oost, waarvoor de financiering nog lang niet rond is, is thans begroot op 6 miljard gulden. Dat zal vermoedelijk wel anderhalf keer zoveel worden, zeker wanneer de bewoners van Maarn hun zin krijgen. Die willen een historische kerk niet opofferen en stellen een omleiding voor die ten minste een miljard kost. Hoe acuut het ruimteprobleem in Nederland is wordt hierbij duidelijk: de voorgestelde omleiding doorkruist een fraai landgoed. Zembla: De Prijs van de Vooruitgang, Ned.3, 21.20-22.00u.
|
NRC Webpagina's
19 OKTOBER 1999
|
Bovenkant pagina |