M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
SBS en TMF samen tegen RTL4
ROTTERDAM, 19 OKT. Wegener Arcade houdt liever nog wat slagen om de arm. Want - dat zul je altijd zien - net als je bekendmaakt dat je het zwaartepunt van je bedrijf verlegt naar gedrukte media, verbiedt de Nederlandse Mededingingsautoriteit je beoogde grote overname in die sector. Voorlopig blijft het daarom bij samenwerking tussen de Arcade Media Groep (tv-station TMF, radiozenders Business Nieuws, Love Radio en Radio 10 Gold) en SBS, dat versterking zoekt voor zijn televisienetten SBS6 en Net5, en Radio Noordzee, waarin het concern een belang van 50 procent heeft. Van verkoop van de Arcade Media Groep is vooralsnog geen sprake. "Wegener Arcade is absoluut niet in gesprek met welke partij dan ook over overname van haar tv- en radiostations", beklemtoont de woordvoerster van Wegener Arcade. En de directeur radio en televisie, F. Eijken, weet zeker dat Wegener verder wil met radio en televisie. "Dat blijft een kernactiviteit", zo heeft de raad van bestuur hem verzekerd. Maar van Eijkens Arcade Media Groep is alleen jongerenzender TMF een succes. De Vlaamse versie van TMF kampt met aanloopverliezen en de resultaten van de radiostations "bleven achter bij de verwachtingen", zo rapporteerde Wegener Arcade bij de jongste halfjaarcijfers. Toch zegt het concern betrokken te willen blijven bij landelijke media, maar als kleine speler slaat het "strategische samenwerking" niet af. Iedereen praat natuurlijk met iedereen, maar SBS is volgens Eijken "de meest waarschijnlijke kandidaat" om mee in zee te gaan. Hij denkt daarbij aan gezamenlijke advertentieverkoop en bundeling van promotie-activiteiten. Voor SBS, dat in Europa achttien televisiestations en twaalf radiozenders heeft, komt de samenwerking als geroepen. Het van oorsprong Scandinavische, maar formeel in Luxemburg gevestigde media-imperium - genoteerd aan de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq en, sinds dit jaar, ook in Amsterdam - steekt zijn groeiambities niet onder stoelen of banken. Het wil in 2001 een kwart van de in Nederland gespendeerde budgetten voor radio- en televisiereclame binnenhalen, tien procentpunt meer dan nu. Om dat te realiseren moet SBS groeien, en in Nederland betekent dat: de concurrentieslag aangaan met de Holland Media Groep, die met RTL4, RTL5 en Veronica ruim de helft van de reclamemarkt in handen heeft. TMF voegt aan de televisienetten van SBS een belangrijke doelgroep toe: jongeren. Met Radio 10 Gold, na Sky Radio de best beluisterde commerciële radiozender, krijgt de radiopoot van SBS armslag. Of SBS tot in lengte van jaren genoegen neemt met 'samenwerking' valt te bezien. Het is niet onwaarschijnlijk dat het conern de Arcade Media Groep uiteindelijk zal willen inlijven. Wegener is daar misschien best toe bereid, maar de Nederlandse Mededingingsautoriteit dreigt nu roet in het eten te gooien. De karteltoezichthouder zet vraagtekens bij de monopolistische vormen die het marktaandeel van krantenuitgever Wegener Arcade na de overname van de vijf dagbladen van VNU in Zuid- en Oost- Nederland aanneemt. Voordat Wegener zijn radio- en tv-activiteiten kan afstoten, moet het zeker zijn van versterking van de dagbladendivisie. Het NMa-onderzoek kan echter maanden duren. Daar kunnen SBS en de Arcade Media Groep niet op wachten. Vanaf december beginnen de grote adverteerders namelijk hun reclamecampagnes voor het nieuwe televisieseizoen te plannen, en daar moet je het als televisiezender wel van hebben. Arcade Media Groep- directeur Eijken wil dan ook dat de samenwerking voor het eind van het jaar zijn beslag krijgt.
|
NRC Webpagina's
19 OKTOBER 1999
|
Bovenkant pagina |