NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Rosemary's Baby
COEN VAN ZWOL
Vóór Rosemary's
Baby (1968) was baby's krijgen helemaal niet eng; daarna zou het
buitengewoon griezelig worden. Vrouwen en mannen zijn sinds eind jaren
zestig hardhandig bevrucht door aliens, computers, zombies en
demonen; zijn bevallen op de meest stuitende manieren; hebben
onvoorstelbaar walgelijk en moorddadig gebroed voortgebracht. Het
hoogtepunt van geboortehorror was waarschijnlijk Alien (1979).
Daarin wordt een man oraal bevrucht door een reuzenkrab en ramt zijn
kindje, een glibberige zwarte penis met tanden, zich bij de geboorte een
uitweg door de borstkas. Baren zou nooit meer hetzelfde zijn na
Rosemary's Baby. Het is niet toevallig dat het thema van de
monsterbaby opkwam in het tijdperk van Softenon, de pil, abortus,
genetica, milieuvervuiling en veranderende familieverhoudingen.
Het lichaam is sindsdien een slagveld en de monsterbaby heeft zich een
vaste positie in het horrorpantheon verworven, naast het monster van
Frankenstein, Dracula, de weerwolf en de zombie. In dat opzicht is
Rosemary's Baby een mijlpaal. Voor wie het nog niet weet:
Rosemary en de tweederangs-acteur Guy gaan is een luguber gebouw in
Manhattan wonen, waar ze kennis maken met een excentriek echtpaar.
Rosemary voelt aan dat deze oudjes niet deugen, Guy is niet bij ze weg
te slaan. Met zijn loopbaan gaat het dan plotseling heel voorspoedig. Op
de avond dat Rosemary en Guy een baby willen maken, wordt ze onwel na
het eten. In een droom wordt ze verkracht door de duivel. "Het gebeurt
allemaal echt", beseft ze zich een microseconde lang. Daarna wordt de
film een wat trage oefening in paranoia en het unheimische. Van een
hups jonge ding verandert Rosemary tot een bleek concentratiekamp-
slachtoffer. De foetus mergelt haar uit, haar man en diens nieuwe
vrienden voeden haar vieze kruiden; de dokter belaagt haar met enge
injectienaalden. Rosemary is een pion in een experiment waaraan ze niet
kan ontsnappen.
Voor wie de film voor het eerst ziet: als Rosemary's Baby
voorspelbaar lijkt, komt dat vooral omdat hij aan de wieg van zoveel
andere films staat. Het orgineel is een cliché geworden. En wat
de duivel betreft: die heeft na dit debuut als ruwe minnaar in de
swinging sixties nog vele kinderen mogen maken.
Rosemary's Baby (Roman Polanski, VS, 1968), BBC1, 0.50-3.05u.
|
NRC Webpagina's
29 SEPTEMBER 1999
|