U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
Bepaal nu online uw beleggingsprofiel bij Zurich..
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Obragas

Albert Heijn


Douchen voor dertien cent met supermarktgas


In het Brabantse Uden kunnen klanten sinds een paar maanden hun aardgas kopen bij de supermarkt. Een experiment van Obragas en een winkel van Super De Boer dat vooruit- loopt op de liberalisering van de energiemarkt.

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

ROTTERDAM, 21 SEPT. Hoe goedkoop kan je douchen? In Uden is onder de deelnemers aan het experiment met 'gas uit de supermarkt' een heuse competitie ontstaan. Jij douchte gisteren voor een kwartje, ik vandaag voor 13 cent.

"Daar zit de winst voor de consument", vertelt Paul Sparnaaij van gasbedrijf Obragas dat honderd klanten benaderde voor de proef. Zij betalen hun gasrekening niet meer in maandelijkse termijnen via de giro, maar voeden hun gasmeter zelf met een 'tegoed'. Daarvoor hebben een chipkaart gekregen die ze kunnen opladen in de plaatselijke supermarkt aan de Botermarkt in Uden. Die kaart past in een nieuwe gasmeter die gratis door Obragas is neergezet. "Ze zien nu dat het tegoed minder wordt in plaats van dat het aantal verbruikte kubieke meters gas toeneemt", zegt Sparnaaij. Dat inzicht leidt tot bewust energiegebruik en heeft, volgens de eerste cijfers, een besparing van het gasverbruik opgeleverd van zo'n 5 procent. Op langere termijn verwacht Obragas dat de besparing kan oplopen tot 10 15 procent, ofwel zo'n 150 tot 200 gulden per jaar voor een gemiddeld gezin met twee kinderen in een goed geïsoleerd huis.

Obragas, een voormalig nutsbedrijf, is nog monopolist in zijn verspreidingsgebied in Oost-Brabant met ongeveer 180.000 zakelijke en particuliere klanten. Maar de markt voor gas en elektriciteit wordt de komende jaren geliberaliseerd. Net zoals de klant nu al met behoud van zijn telefoonnummer kan wisselen van telecom-aanbieder, moet ook de gaskoper in de toekomst zelf zijn leverancier kunnen kiezen. Grote bedrijven mogen dat sinds 1 januari van dit jaar, kleinere bedrijven vanaf 2002 en particulieren, volgens de huidige kabinetsplannen, vanaf 2007.

"Vandaar dat we een partner zochten om te kijken wat er technisch mogelijk is", zegt Sparnaaij. Ahold, moederbedrijf van Albert Heijn, had geen interesse. Super De Boer, onderdeel van Laurus, wel. Een supermarkt is ideaal omdat de winkels zeventig uur per week open zijn en de gemiddelde klant twee tot drie keer per week de winkel bezoekt en daarmee meer dan voldoende gelegenheid heeft om zijn chipkaart weer voor een paar tientjes op te laden. De helft van de deelnemers aan het experiment doet dat eens per maand, zo'n dertig procent eens per week.

"Het past ook in de ontwikkeling van de supermarkt", zegt Jan Vollebregt van Super De Boer. "We hebben de afgelopen jaren ons assortiment flink uitgebreid. Verse vis, kant-en-klaarmaaltijden, noem maar op. Nu komen daar ook diensten bij, bijvoorbeeld een stomerij of postkantoren om het voorzieningsniveau in een gemeente op peil te houden. Energie kan de volgende dienst zijn." Het experiment is vorig jaar oktober begonnen en duurt een jaar. De eerste reacties van de deelnemers zijn positief. Ze hebben geen moeite met het opladen en het gebruik van de chipkaart. Als belangrijkste nadeel wordt gemeld dat ze het tegoed regelmatig in de gaten moeten houden.

Als het succes aanhoudt, kan het toch nog enige jaren duren voor er ook elders in Nederland gas, en later eventueel stroom, in de winkel te koop komt. Wel vinden Obragas en Super De Boer dat de vrije verkoop aan particulieren niet tot het jaar 2007 hoeft te wachten. "De discussie is nu op gang gekomen", zegt Vollebregt. "Bijvoorbeeld in Engeland kunnen consumenten al eenvoudig wisselen van leverancier. Waarom zou het hier niet al eerder kunnen dan in 2007."

De verwachting is bovendien dat door de liberalisering de prijzen van gas en stroom kunnen dalen als de concurrentie tussen aanbieders toeneemt. "Een gebruikelijk mechanisme", zegt Vollebregt. "De prijs is de basis, maar is natuurlijk niet het enige dat telt. Klanten blijken vooral ook behoefte te hebben aan meer service en meer voorlichting over hun energieverbruik."

NRC Webpagina's
21 SEPTEMBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )
Autoverzekering....
Maak kennis met JM
Alles over gezondheid...
Quote

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)