U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Zinloze sticker

MARIE-JOSÉ KLAVER
"Blijf baas in eigen mailbox", met deze leus probeert uitgever VNU Internetgebruikers sinds vorige week wijs te maken dat je met een virtuele ja/ nee-sticker nooit meer ongewenste reclamemail ontvangt.

Sinds jaar en dag is dergelijke spam een groot probleem op Internet. Actieve Internetters, met bijvoorbeeld een eigen homepage hebben of die regelmatig aan online discussies deelnemen, ontvangen veel ongewenste mail. De aanbiedingen variëren van 'gratis rijk worden' tot Oost-Europese meisjes die graag willen trouwen. Spam is een heel goedkope manier van adverteren. Voor 200 gulden koop je een cd- rom met 1 miljoen e-mail-adressen. Met een proefaccount van CompuServe of een van de nieuwe Nederlandse gratis aanbieders als Zonnet en Freeler kun je binnen een paar uur honderdduizenden reclamemails versturen. Volgens het Amerikaanse onderzoeksbureau MIDS kost spam gebruikers en bedrijven jaarlijks honderden miljoenen guldens. Als het iemand vijf seconden kost om een spamboodschap te lezen en te verwijderen, levert een mail aan 1 miljoen gebruikers een schadepost op van 1400 mensuren. Er is over het algemeen weinig tegen spam te doen. De afzenders zijn meestal niet te achterhalen, omdat ze tijdelijke accounts gebruiken of inbreken op mailcomputers van andere bedrijven om hun sporen uit te wissen.

De ja/nee-sticker van VNU helpt niets tegen spam. De bedrijven die zich bij het initiatief hebben aangesloten, zijn lid van de DMSA (Nederlandse Associatie voor Direct Marketing, Distance Selling en Sales Promotion.) en de FEDMA (Federation of European Direct Marketing). Van deze bedrijven mag je sowieso verwachten dat ze niet zo onfatsoenlijk zijn om ongewenste post te sturen.

Waarom dan deze site? Waarschijnlijk hopen de aangesloten bedrijven op een grote hoeveelheid mail-adressen en andere gegevens van mensen aan wie ze reclame mogen sturen, want je hoeft maar even verkeerd te klikken en je geeft je juist op voor spam.

(www.yesorno.nl)

NRC Webpagina's
21 SEPTEMBER 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)