NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Gekronkel in een virtuele wereld
Voorstelling: Lara and Friends.
Dansgroep Krisztina de Châtel.
Choreografie: Krisztina de Châtel.
Gezien: 16/9, Theater Bellevue,
Amsterdam. Herh. t/m 22/9, daar
na tournee. Inl.(020) 530 53 01.
Door MIRJAM VAN DER LINDEN
In Lara and Friends, het
vervolg van choreograaf Krisztina de Châtel op haar Lara
uit 1998, is cyberheldin Lara Croft een halt toegeroepen. Voor deze
cultfiguur uit het computerspel Tomb Raider II geen atletische
heldendaden meer die de sprong- en spierkracht van de dansers doen
verbleken. Op het toneelbrede, halfronde projectiescherm verschijnt
tussen abstracte beelden slechts haar roerloze portret, naast dat van
haar friends Maria, Pipi Langkous en Marilyn Monroe, drie andere
vrouwelijke rolmodellen. Ook graaft haar gezicht zich een weg door het
virtuele beeld en laat een spoor achter dat lijkt op een vette worm. Het
is sneu: zonder haar gelijkmatige tred, hoge sprongen en pistool is Lara
niets meer. De dansers daarentegen zijn erop vooruit gegaan. In
Lara, dat de avond opent, reageren zij op de projecties, wat
inhoudt dat zij hoofdzakelijk proberen de staccato-achtige motoriek van
Lara te imiteren. In het daarna vertoonde Lara and Friends, dat
onlangs in Bern in première ging, sturen de vijf dansers het
verloop van de animaties via sensoren, die door zenders op hun rug en
hoofd worden geactiveerd. De dansbewegingen zijn meer op zichzelf komen
te staan.
Deze onafhankelijkheid heeft bijzondere momenten tot gevolg. Langzaam
achterwaarts lopend, met alle spieren gespannen, overtroeft Suzan Tunca
de ideaal geproportioneerde Lara. Ook het afsluitende, synchroon
gedanste kwartet tegen een kaal achterdoek creëert - heel even - de
vertrouwde De Châtel-hypnose. Over het algemeen domineert echter
een probleem dat ook al in Lara speelde: de oneigenlijke focus.
Waarnaar wil de choreograaf dat het publiek kijkt? Naar de voorstelling
als totaliteit of naar enkele bouwstenen?
Co-producent Raymond le Gué, een pionier op het gebied van
interactieve televisie, en Willem van den Hoed, architect van virtuele
werelden, hebben een serie mooie, ogenschijnlijk dynamische
toneelbeelden ontworpen. Maar vaak ligt de verbazing (van De
Châtel?) over de wonderen der techniek er zo dik bovenop, dat de
technologie doel lijkt te zijn geworden in plaats van instrument. In de
openingsscène bij voorbeeld schuiven vlakken over het scherm op
en neer. Dat lijkt nooit te gebeuren wanneer de dansers buiten een
bepaalde afstand van het scherm staan, maar alleen wanneer hun bovenlijf
in de gevoelige zone komt.De virtuele beelden eisen alle aandacht op in
plaats van een tegenhanger te zijn van de dansers en de choreografie.
Met elke volgende danser komt er een nieuwe 'worm' bij. Dat door de
sensoren beïnvloede gekronkel en gestulp fascineert wel, maar het
blijft een technisch trucje dat ten onrechte een hoofdrol krijgt
toebedeeld. Het is de cadans van een technologische fictie, waarnaar
Lara and friends ons dwingt te kijken ten koste van de cadans van
een veel belangwekkender lichamelijke werkelijkheid.
|
NRC Webpagina's
21 SEPTEMBER 1999
|