U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Badry's alibi

HANS BEEREKAMP
Jong filmtalent, waar de VPRO- serie lowbudget-films Lolamoviola in eerste instantie voor bedoeld is, kun je Willem Thijssen, regisseur, scenarist en producent van de aflevering Badry's alibi, niet echt meer noemen.

De Nederlandse Antwerpenaar produceerde al in 1977 zijn eerste lange speelfilm, coregisseerde de lange documentaires De toekomst van '36 (1983) en Op de fiets naar Hollywood (1993) en nam in 1987 een Oscar in ontvangst als producent van de Belgische animatiefilm A Greek Tragedy. Ook Paul Driessens recente tekenfilm Three Misses, waar in Badry's alibi naar gekeken wordt op de televisie, is een productie van Thijssen, die voortkomt uit het politiek geëngageerde filmcollectief Fugitive Cinema.

De geur van het vormingstheater kleeft ook nog een beetje aan Badry's alibi, een anti-racistisch pamflet. In Antwerpen draaien politieagenten en schoonmoeders niet om hun weerzin tegen Algerijnse asielzoekers heen, en dus is de verbeelding daarvan eerder realistisch dan karikaturaal, maar desondanks een cliché.

Het aardige van Thijssens film is dat die onverdroten vreemdelingenhaat eerlijker overkomt dan de Nederlandse schijnheiligheid, en dat, zoals in menige recente Belgische film, die uitdagende toon fris en aangenaam brutaal aandoet.

Het scenario van Badry's alibi, waarin een gescheiden moeder tegen de zin van haar tienjarig zoontje een mooie jonge illegaal in flat en bed opneemt, verdient geen schoonheidsprijs; daarvoor zijn de didactische momenten te doorzichtig en de tegenstellingen te opgelegd.

Maar er wordt beter geacteerd dan in de gemiddelde Nederlandse speelfilm, en het camerawerk van Jan VanCaillie, de beste director of photography van Vlaanderen en omstreken (o.a. Manneken Pis, Brylcream Boulevard en de tv-series Kongo en Terug naar Oosterdonk) is mooi zonder gepolijste uitlichting en stilering. En waarom zouden oude rotten geen lowbudget-televisiefilm mogen maken, die opvalt door de afwezigheid van steriele vormgevingstrucs?

Lolamoviola, afl. 3: Badry's Alibi (Willem Thijssen, Ned. 1999). Zondag, Ned.3, 20.45-21.35u.

NRC Webpagina's
11 SEPTEMBER 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)