R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
T V V O O R A F :
Badry's alibi
HANS BEEREKAMP
De geur van het vormingstheater kleeft ook nog een beetje aan Badry's alibi, een anti-racistisch pamflet. In Antwerpen draaien politieagenten en schoonmoeders niet om hun weerzin tegen Algerijnse asielzoekers heen, en dus is de verbeelding daarvan eerder realistisch dan karikaturaal, maar desondanks een cliché. Het aardige van Thijssens film is dat die onverdroten vreemdelingenhaat eerlijker overkomt dan de Nederlandse schijnheiligheid, en dat, zoals in menige recente Belgische film, die uitdagende toon fris en aangenaam brutaal aandoet. Het scenario van Badry's alibi, waarin een gescheiden moeder tegen de zin van haar tienjarig zoontje een mooie jonge illegaal in flat en bed opneemt, verdient geen schoonheidsprijs; daarvoor zijn de didactische momenten te doorzichtig en de tegenstellingen te opgelegd. Maar er wordt beter geacteerd dan in de gemiddelde Nederlandse speelfilm, en het camerawerk van Jan VanCaillie, de beste director of photography van Vlaanderen en omstreken (o.a. Manneken Pis, Brylcream Boulevard en de tv-series Kongo en Terug naar Oosterdonk) is mooi zonder gepolijste uitlichting en stilering. En waarom zouden oude rotten geen lowbudget-televisiefilm mogen maken, die opvalt door de afwezigheid van steriele vormgevingstrucs? Lolamoviola, afl. 3: Badry's Alibi (Willem Thijssen, Ned. 1999). Zondag, Ned.3, 20.45-21.35u.
|
NRC Webpagina's
11 SEPTEMBER 1999
|
Bovenkant pagina |