U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
Bepaal nu online uw beleggingsprofiel bij Zurich..
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Heineken

Grolsch


Heineken: meer bier in plastic fles

Door onze financiële redactie
AMSTERDAM, 8 SEPT. Heineken gaat meer bier in plastic flessen verkopen. Proeven daarmee verlopen tot nog toe succesvol. De bierbrouwer durft het voorlopig niet aan ook in Nederland glas te vervangen door plastic.

"Carlsberg heeft plastic flessen op de Deense thuismarkt gelanceerd. Dat vind ik erg moedig, maar of het verstandig is weet ik niet", verklaarde bestuursvoorzitter Karel Vuursteen vanochtend tijdens een toelichting op de halfjaarcijfers. "Ik sluit niet uit dat wij ook in Nederland met plastic flessen komen, maar ik durf daar geen tijdshorizon aan te verbinden." Bijna alle brouwers experimenteren momenteel met plastic, vooral wegens de (op termijn) lagere kosten. Het probleem dat het koolzuur wegloopt is inmiddels ondervangen. Sinds mei verkoopt Heineken zijn Franse biermerk 33 in plastic. Gezien het verkoopsucces gaat ook het Italiaanse Dreher voortaan in kunststof over de toonbank. "Het duurt nog wel wat jaartjes voordat de consument aan plastic flessen is gewend", relativeerde Vuursteen.

De bestuursvoorzitter toonde zich vanochtend tevreden met de nettowinstgroei van ruim 10 procent over de eerste zes maanden tot 210 miljoen euro (462 miljoen gulden). Het concern verwacht voor het hele jaar een winstgroei van 'ruim boven de 10 procent'. De winst per aandeel steeg met 7 cent tot 0,67 euro. Tegen het middaguur noteerde Heineken op de beurs overigens 1,40 euro lager op 49,40.

Exclusief de overnames stegen de verkopen nauwelijks. De concernomzet van Heineken groeide weliswaar met 9 procent tot 3,4 miljard euro (7,5 miljard gulden), maar overnames (met name door de consolidatie van Zywiec in Polen) droegen hieraan 8 procentpunt bij. De afzet van Heineken-bier steeg met 2 procent tot 9,8 miljoen hectoliter, terwijl Amstel 5 procent (3,7 miljoen hectoliter) meer werd verkocht. "Dat verschil is een momentopname. Daar zitten geen structurele oorzaken achter", aldus Vuursteen.

Collegabrouwer Grolsch maakte vanochtend in lijn met de verwachtingen een nettowinstgroei van 5 procent tot 8,5 miljoen euro (bijna 19 miljoen gulden) bekend. Door lagere afzet in Nederland en het wegvallen van de export naar Rusland daalde de omzet over de eerste zes maanden met bijna 3 procent tot 120 miljoen euro (264 miljoen gulden).

NRC Webpagina's
8 SEPTEMBER 1999


( a d v e r t e n t i e s )
Autoverzekering....
Maak kennis met JM

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)