NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S c h a k e l s
Ministerie van Volksgezondheid
|
Wachtlijstbrigadier
STAATSSECRETARIS Vliegenthart
(Volksgezondheid, PvdA) heeft deze week Marcel van Dam benoemd tot
voorzitter van een commissie die de wachtlijsten in de zorgsector gaat
onderzoeken. De instelling van deze 'wachtlijstbrigade' is onderdeel
van het kabinetsbeleid om, onder druk van de Kamer, de knelpunten aan
te pakken die vooral in de thuiszorg en bij de verpleeg- en
verzorgingshuizen bestaan.
Waarom Marcel van Dam? De partijgenoot van de
staatssecretaris heeft een indrukwekkende staat van dienst en kan
uitstekend discussieprogramma's voor de televisie presenteren, maar hij
heeft geen overweldigende expertise in de zorgsector. Hij was ooit
staatssecretaris van Volkshuisvesting en later voorzitter van de VARA.
De keuze voor Van Dam is een bevestiging dat politiek steeds meer
mediamarketing is. Als iemand maar indringend in de camera kan kijken
en een goed tweegesprek bij een actualiteitenrubriek kan voeren, dan
verdwijnt het beleidsprobleem vanzelf. Met de aanpak waarvoor het
ministerie van Volksgezondheid kiest is iets merkwaardigs aan de hand.
In deze kabinetsperiode valt er geld te verdienen met het verminderen
van de 'wachtlijstenproblematiek'. Een beetje ondernemende directeur van
een verzorgingshuis of van een thuiszorginstelling zal er op uit zijn om
voor dit geld in aanmerking te komen. Rationeel handelend - en waarom
niet - zal hij er voor zorgen dat hij een wachtlijst kan tonen, want dan
komt hij in aanmerking voor extra geld. Economen spreken in dit verband
van een 'perverse prikkel': slecht gedrag wordt beloond. Het zou
verstandiger zijn om geld beschikbaar te stellen voor verpleeg- en
zorginstellingen die geen wachtlijsten hebben. Dat zal directeuren die
door een inefficiënte bedrijfsvoering de wachtlijsten als
regulerend instrument hanteren, prikkelen om hun organisatie aanzienlijk
te verbeteren.
EXTRA GELD IS niet de oplossing voor alle kwalen in de gezondheidszorg
waarin per jaar zo'n zeventig miljard gulden (tien procent van het
bruto nationale product) omgaat. Het kabinet-Kok I ging ieder jaar
akkoord met een overschrijding van de afgesproken groei van de
zorguitgaven en in het regeerakkoord van Kok II is een hogere groei van
de uitgaven vastgelegd. Er zijn geen andere publieke sectoren die
financieel zo goed bedeeld worden. Niettemin roepen politici - met de
verwachte begrotingsoverschotten in de volgende eeuw in gedachten - nu
al dat er nog meer geld naar de zorg dient te gaan. Het klinkt altijd
goed - mensen hebben fatsoenlijke zorg nodig en wie wil daar nu tegen
zijn. Maar organisatorische tekortkomingen in de gezondheidszorg worden
telkens opnieuw met de geldsluier toegedekt, zonder dat wordt nagegaan
wat het effect van die extra uitgaven is. Sterker, er is op
verschillende plaatsen onbesteed geld over. De gezondheidszorg verdient
een betere aanpak dan die van wachtlijstbrigadier Van Dam.
|
NRC Webpagina's
2 SEPTEMBER 1999
( a d v e r t e n t i e s )
|