U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Bekend maar anoniem

LUKAS KEIJSER
Radiopresentator Wim Rigter (32) is een typisch voorbeeld van een onbekende bekende Nederlander. Vrijwel iedereen kent zijn naam, maar hem herkennen zal bijna niemand. Anders is dit bij collega's Isabelle, Edwin Evers en dj's van de commerciële radiostations die in menig tienerblad en veelvuldig op tv te zien zijn, of zelfs de overstap naar tv maakten, zoals Ruud de Wild (BNN). Rigter presenteert al zo'n dertien jaar radioprogramma's. Voorheen deed hij dat voor de Vara en Power FM, een geflopt commercieel station en volgens Rigter 'vergelijkbaar met Radio 538 maar dan iets progressiever'. Momenteel is hij dagelijks op Radio 3 te horen met het bestbeluisterde radioprogramma van Nederland, Arbeidsvitaminen. En sinds kort is hij ook wekelijks op tv met Toppop Nonstop. Rigter vindt het 'leuk om bekend te zijn en nog anoniem ook'.

Tv, het medium bij uitstek voor gezichtbekendheid, ziet Rigter dan ook niet als een logisch vervolg op zijn radiocarrière. "Het is een uitstapje," zegt hij. Op tv ziet hij vooral programma's die hij niet zou willen presenteren. De belangrijkste reden om Toppop Nonstop te gaan doen, was dat de formule niet veel van Arbeidsvitaminen verschilde.

Rigter maakt met Toppop Nonstop en Arbeidsvitaminen programma's waarin oude muziek de boventoon voert. Maar om nou te zeggen dat hij in de nostalgiehoek terecht is gekomen, vindt Rigter wat overdreven. Hij draait in Arbeidsvitaminen ook nieuwere en minder bekende platen, waarbij hij mainstream retro afwisseld met harde gitaarmuziek. Radio 3 is volgens hem deels progressief en signalerend. "Maar niet te", voegt hij eraan toe, "want dan zou je niet de luisteraars trekken die belangrijk zijn om het bestaan van Radio 3 te rechtvaardigen."

De commerciëlen hebben volgens Rigter minder lef, uitgezonderd het vooruitstrevende Kink FM. "Ze verkopen hun product alsof het om bruine bonen gaat. Het draait er om commercie." Sky Radio, het bestbeluisterde radiostation, is volgens Rigter 'meer een jukebox'. "Als je niet oppast wordt je van te veel ernaar luisteren nog onvruchtbaar ook." Het station is volgens Rigter te anoniem. "Een dj brengt iets wat luisteraars willen weten, zoals de titel van een plaat. Hij brengt bovendien sfeer." Het grote verschil tussen Radio 3-dj's en die van stations als 538, Radio 10 Gold en Veronica, is volgens de radiomaker dat ze 'daar opgebouwd zijn uit samples van elkaar'. Op Radio 3 is dat anders met presentatoren van verschillende omroepen. Maar wat de verschillen zijn tussen Vara- en Avro-dj's, hij was zelf beide, kan hij niet zo snel zeggen. Rigter vindt overigens wel dat de commerciëlen via de ether te beluisteren moeten zijn om eerlijke concurrentie te bevorderen.

Hij studeerde in een grijs verleden drie dagen sociologie. Niet veel later nodigde de Vara hem uit na hem gehoord te hebben bij een piratenstation waar hij Tussen Ontbijt en Koffietijd presenteerde. Na Power FM werkte hij voor de AKN bij Radio 2. "Net op het moment dat ik het gevoel kreeg dat ik niet verder zou komen dan dalpresentator, ging Hans Schiffers over naar Radio 2 en werd ik poppresentator." Rigter heeft geen duidelijke wensen voor de toekomst. "Tot nu toe gebeurt er steeds iets nieuws."

Zo ook maakte hij de horizontale programmering mee die werd doorgevoerd bij Radio 3. Een goede ontwikkeling, volgens Rigter. "Radio 3 is niet meer de suffe publieke variant van een radiostation".

NRC Webpagina's
21 AUGUSTUS 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)