|
|
|
NIEUWSSELECTIE EU
|
Europees examen
WAT WORDT VAN de Commissie-Prodi verwacht? In de eerste plaats het uit de weg ruimen van obstakels die de Commissie-Santer heeft achtergelaten. Reorganisatie van de eigen staf wordt beoogd om een ingeslepen patroon van nepotisme, verkokering en hier en daar aanzetten tot corruptie te doorbreken. Met meer voortvarendheid dan voorheen zullen de onderhandelingen met kandidaat-lidstaten in Oost- en Zuidoost-Europa moeten worden aangepakt, alhoewel het een open vraag blijft of alle tegenwoordige lidstaten dat echt een prioriteit vinden. Hoe dan ook, de schijn zal moeten worden opgehouden. Over de met het oog op de voorgenomen uitbreiding noodzakelijke stroomlijning van de Commissie heeft zijzelf niet veel te vertellen. Dat is een zaak van de lidstaten die de onontkoombare offers naar rato zullen moeten dragen. De pijn die deze operatie met zich meebrengt zal groot zijn. Eigenlijk had zij al in het Verdrag van Amsterdam van twee jaar geleden moeten zijn voltooid, maar grote landen als Duitsland gaven er destijds de voorkeur aan geen haast te maken. De Commissie is per definitie gehandicapt omdat zij slechts ten aanzien van een deel van wat er in de Unie omgaat bevoegdheden heeft. Zo is de opzet van een Gemeenschappelijk Buitenlands en Veiligheids Beleid opgedragen aan Solana, de aftredende secretaris-generaal van de NAVO. Het doel is gemeenschappelijkheid zonder dat duidelijk is wat die moet of zal inhouden. Europa hinkt op twee gedachten: een communautaire en een intergouvernementele. Prodi is voor het communautaire, Solana voor het intergouvernementele. De laatste wordt dan ook niet parlementair geëxamineerd.
|
NRC Webpagina's
20 AUGUSTUS 1999
|
Bovenkant pagina |