U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Heksenfilm succes door Internet

Door onze kunstredactie
ROTTERDAM, 13 AUG. De horrorfilm The Blair Witch Project werd in een jaar tijd gemaakt voor slechts honderdduizend dollar. Afgelopen vrijdag werd hij in 2100 Amerikaanse bioscopen vertoond, en werd vastgesteld dat de film al 24,5 miljoen dollar heeft opgebracht; deze week was het de op een na best bezochte film in de VS.

The Blair Witch Project is de tweede film van Eduardo Sanchez en Daniel Myrick, twee jonge filmmakers uit Florida. De film vertelt over de mysterieuze verdwijning in 1994 van drie jonge filmmakers in de bossen van het Amerikaanse Burkittsville, Maryland. Deze filmmakers werkten aan een reportage over een oude heksenlegende, de videobeelden die ze maakten voordat ze verdwenen werden een jaar later teruggevonden. The Blair Witch Project laat deze 'authentieke' beelden zien. Het succes van de fake-documentary TBWP komt niet geheel onverwacht: distributeur Artisan begon lang voor de première op 26 juli een publiciteitscampagne op Internet. Op de website wordt het verhaal van de film uitvoerig gestaafd met politieverslagen en historische documenten over een heksenproces dat in de bossen rond Burkittsville zou hebben plaatsgevonden. Dit heeft ervoor gezorgd dat een groeiende stroom mensen, vooral tieners en twintigers, naar Burkittsville afreist. De plaatselijke sherrif, James Hagy, heeft er een dagtaak aan om toeristen ervan te overtuigen dat het verhaal geheel verzonnen is.

De site van The Blair Witch Project: www.blairwitch.com

NRC Webpagina's
13 AUGUSTUS 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)