NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
White Hunter
COEN VAN ZWOL
Ik ken een Amerikaanse
journalist die altijd zijn zin krijgt. Nooit overkomt hem iets, maar
zijn omgeving loopt groot gevaar. Toen hij in een belegerd dorp in
Kosovo een radioreportage maakte, eiste hij dat de dorpelingen voor
de couleur locale een muzikant uit een naburig dorp haalden - een
gevaarlijke expeditie. Daarna verzocht hij de mannen samen een lied aan
te heffen. Na twee minuten vond hij het welletjes en kon iedereen
vertrekken. 's Avonds moest zijn Albanese gastheer zijn rug masseren.
Over dit type Amerikaan gaat White Hunter, Black Heart. Het is
een cultureel cliché: de egocentrische macho, die met geld,
dreigementen en beledigingen de wereld naar zijn hand zet. Ernest
Hemingway is het archetype: drinker, kettingroker, rokkenjager, bokser,
jager op groot wild. Alles om maar te bewijzen dat je geen bleke
pennenlikker bent. Dat alles wijkt voor de man van de daad.
White Hunter, Black Heart gaat over regisseur John Huston - een
vriend van Hemingway - tijdens de moeizame opnamen van The African
Queen (1951). De film is gebaseerd op het boek van scenarioschrijver
Peter Viertel over Hustons Afrikaanse expeditie. John Huston is, zo
blijkt, niet erg geïnteresseerd in de film, want hij moet en zal
een olifant doodschieten. De cast en crew moeten maar wachten tot hij
zijn grote daad heeft verricht. Tot Huston oog in oog staat met de
gigant en de jachtpartij op een catastrofe uitloopt. Clint Eastwood is
regisseur en hoofdrolspeler van White Hunter, Black Heart. Veel
recette heeft die film niet opgeleverd, maar Eastwood heeft wel een
hoeksteen neergezet van zijn eigen legende. Het is geen geheim dat John
Huston zijn idool is. Zijn beste film, Unforgiven, is vernoemd
naar Hustons The Unforgiven. Zijn karakter - de wilskrachtige,
cynische vreemdeling in een verrotte wereld - past naadloos in Hustons
vroege film-noir-universum.
Eastwoods kritiek op Huston is daarom ook zelfrelativering. Hustons
zelfvertrouwen slaat om in zelfoverschatting, zijn obsessies blijken
illusies te zijn. Hustons gedrevenheid is een voorwaarde voor grote
kunst, maar maakt hem tevens tot een prul van een man. De grote witte
jager is uiteindelijk een kapitein Ahab die zijn bemanning aan Moby Dick
opoffert en zelf vlucht in een roeibootje.
White Hunter, Black Heart (Clint Eastwood, 1990, VS), Veronica,
21.55-24.00u.
|
NRC Webpagina's
11 AUGUSTUS 1999
|