NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
|
Televisiereclame goedkoper
AMSTERDAM, 11 AUG.
Televisiereclame wordt goedkoper. Vorig jaar daalde de prijs met 5
procent in vergelijking met 1997. Advertenties in
publiekstijdschriften, in de krant en op de radio werden respectievelijk
12, 7 en 8 procent duurder. Dat blijkt uit de Media Inflatie Barometer
van de Vereniging van Communicatie Adviesbureaus. De daling van de
mediakosten is het grootst bij de publieke omroepen. Ook de
commerciële omroep RTL 4 laat de prijzen op de zender flink
zakken. Bovendien zullen de kosten naar verwachting verder dalen door
toenemende concurrentie en de komst van Net 5.
De kosten voor tv-reclame mogen dan wel gedaald zijn, de bestedingen
zijn fors toegenomen. Marktonderzoeker Het Media Instituut becijferde
twee weken geleden dat in de eerste vijf maanden van dit jaar bijna 950
miljoen gulden aan tv-reclame is uitgegeven, 13 procent meer dan een
jaar eerder. Voor een radiocommercial moest in 1998 8 procent meer
worden betaald in vergelijking met het jaar ervoor. Vooral Veronica en
Radio 10 Gold schroefden hun prijzen volgens de Media Inflatie
Barometer flink op. De publieke omroepen verlaagden de prijzen
daarentegen licht. Bij de dagbladen valt de tariefverhoging van NRC
Handelsblad volgens het onderzoek op. Sinds 1991 is adverteren in dat
medium 40 procent in prijs gestegen terwijl het gemiddelde op 14
procent lag. Een krantenadvertentie kostte in 1998 7 procent meer dan
een jaar eerder, maar het bereik bleef gelijk. De verwachting is dat de
tarieven dit jaar iets verder klimmen. (ANP)
|
NRC Webpagina's
11 AUGUSTUS 1999
|