NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Brazil
EDO DIJKSTERHUIS
Film imiteert vaak de
werkelijkheid en soms gebeurt het omgekeerde. Dat was het geval in 1985
toen Terry Gilliam zijn film Brazil wilde uitbrengen. De oud-
animator van Monty Python raakte verstrikt in een conflict met Universal
Pictures dat ijzingwekkend veel leek op de strijd van Sam Lowry - de
hoofdpersoon van Brazil - tegen een kafkaëske bureaucratie.
De filmmaatschappij vond Gilliams satire te zwartgallig en eiste een
happy end, en bedolf hem onder een lawine van juridisch papier.
De recalcitrante Gilliam toonde Brazil stiekem thuis, nog voor de
release, aan filmcritici, die hem meteen een aantal prestigieuze
filmprijzen toekenden. Universal bracht Brazil toen alsnog uit.
Veel minder doortastend dan de regisseur is hoofdpersoon Sam Lowry. Deze
naïeve kantoorklerk mist, tot de teleurstelling van zijn moeder,
iedere ambitie om hoger op te klimmen in de hiërarchie van het
monstrueuze Ministerie van Informatie waar hij werkt. Liever dagdroomt
hij van een sprookjesachtig bestaan als superheld die uit computerchips
opgetrokken monsters bestrijdt om een schone dame in nood te redden. Als
hij vrachtwagenchauffeuse Jill Layton ontmoet, herkent hij in haar het
meisje van zijn dromen. Voor het eerst probeert hij zich te ontworstelen
aan het corrupte en moreel failliete systeem. In zijn streven naar
romantiek en fantasie wordt Lowry echter vermalen tussen de raderen van
het logge, fascistoïde staatsapparaat dat hij eens blindelings
diende.
Een doortimmerd script, overdonderende decors en een ijzersterke cast
(onder anderen Jonathan Pryce, Robert De Niro, Bob Hoskins en Michael
Palin) maken het een filmisch hoogstandje. Het zorgeloze jaren dertig
hitje Brazil van Ary Barroso dat dienst doet als wrange
soundtrack van een nachtmerrie, blijft net als de beelden nog dagen in
je hoofd doorspelen.
Brazil wordt vaak vergeleken met Dr. Strangelove en
1984, en de film vertoont daar inderdaad overeenkomsten mee - het
decor is troosteloos, de stemming is apocalyptisch en Big Brother ziet
alles. Maar Brazils cocktail van bijtend sarcasme, barok camerawerk en
paranoïde hallucinaties maakt de film vooral herkenbaar als een
typisch Gilliam-produkt.
Brazil (Terry Gilliam, VS, 1985), zaterdag, Net5, 22.10-
00.40u.
|
NRC Webpagina's
7 AUGUSTUS 1999
|