U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Kopje koffie

RAOUL HEERTJE
Zo'n abstract schilderij met zo'n rode kwak verf en een blauwe streep er door heen, dat is toch geen kunst? Taxichauffeurs zij hele nette mensen. Er zijn er een paar die het verpesten voor de rest. TV-producenten zijn ook hele nette mensen. Er zijn er een paar die het verpesten voor de rest. Daklozen hebben zelf gekozen voor het leven op straat. Zo'n fruitschaal naschilderen slaat toch nergens op? Maak dan gewoon een foto.

Als één Telegraaf per dag je behoefte aan simpele wereldvisies niet bevredigt, moet je vooral naar het programma Wat Kost dat? kijken. Toen Pieter Storms nog als een moderne Robin Hood op kwam voor de arme gedupeerden om de revenuen van de beelden te verdelen onder de rijken (oftewel zijn productiebedrijf), kon ik nog wel eens om hem lachen. De sukkels die hem bevend binnen lieten waarna hij de magische woorden 'dit accepteer ik niet, geeft u me eerst maar een kop koffie' sprak, maakten een heleboel plaatsvervangende schaamte goed. En helaas is het nu eenmaal zo dat je met een simpele camera meer bereikt dan met je gelijk, een advocaat of een advocaat die gelijk heeft. Maar zijn nieuwe programma schreeuwt om een bezoek van Storms zelf.

Bent u meneer Storms? Hallo, mijn naam is ook Storms, Pieter Storms. Hoe durft u een programma te maken dat voortdurend zaken insinueert zonder enige gedegen feiten aan te dragen? Nee, ik ga niet weg. Geeft u me eerst maar een kop koffie. Of is er niets meer over van het geld dat RTL4 aan u gegeven heeft voor uw programma? Maar eerst koffie ja! Oh, koffie genoeg zie ik. Weet RTL4 wel dat u koffie schenkt van hun geld? Nee, ik ga niet weg. Dit accepteer ik niet... Waarom niet? Nou gewoon omdat ik vind dat die zin minimaal één keer in een uitzending gezegd moet worden. Wat kost dat theelepeltje eigenlijk? Weet u wel dat er mensen zijn die nog nooit in een kopje geroerd hebben? Natuurlijk mag ik me daar wel mee bemoeien. Uw programma wordt betaald van reclameopbrengsten. Reclame spoort de consumenten aan producten te kopen. Van die verkoopopbrengsten wordt de reclame betaald. Ik ben consument meneer Storms. Dus ik betaal mee aan uw programma Wat Kost dat? En ik zeg het u nog één keer voordat ik hier de koffiekraan laat afsluiten: DIT ACCEPTEER IK NIET!

Wat Kost dat?, zaterdag, RTL4, 22.00-22.30u.

NRC Webpagina's
7 AUGUSTUS 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)