U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   B I N N E N L A N D
 
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
UvA

New York University


New York, Londen en Parijs

'Global' studeren aan de UvA


Een combi-studie aan een Nederlandse en een buitenlandse universiteit. Binnenkort kan dat aan de Universiteit van Amsterdam.

Door onze redacteur SHEILA KAMERMAN

AMSTERDAM, 31 JULI. Tegelijkertijd afstuderen aan een Nederlandse én een buitenlandse universiteit. Binnenkort kan dat. De Universiteit van Amsterdam (UvA) gaat samen met de New York University (NYU) programma's aanbieden waarbij afgestudeerden van beide instellingen een diploma en titel krijgen. De UvA voert ook gesprekken met Parijs, Londen en Berlijn.

De UvA wil inspelen op de globalisering van de arbeidsmarkt voor academici: "De wereld verandert in hoog tempo en dus kan de universiteit geen middeleeuws klooster blijven", zegt bestuursvoorzitter S. Noorda. "Afgestudeerden gaan steeds vaker werken bij multi-nationale organisaties en dan is een grondige kennis van andere taal, cultuur en traditie noodzakelijk." Het is nog onduidelijk wanneer studenten daadwerkelijk aan zo'n 'joint-programme' kunnen deelnemen, omdat de universiteiten nog in de onderhandelingsfase verkeren. Noorda verwacht dat binnen twee jaar alles rond is.

Er zijn al tal van uitwisselingsprogramma's waarbij studenten een met een beurs in het buitenland kunnen studeren. Is dat niet voldoende?

"Bij een uitwisseling gaat het om een klein deel van de opleiding. Zo gaat een student Italiaans een half jaar in Rome studeren en een student Amerikanistiek kijkt een jaar rond in de VS. De student is een academische toerist. Hij doet allerlei nuttige ervaringen op, leert vaak een vreemde taal, maar het blijft bij een kennismaking. Uitwisselingen zijn heel belangrijk en zullen ook zeker blijven bestaan. Maar wij willen studenten de mogelijkheid bieden die internationale oriëntatie te intensiveren. Een student die zo'n 'joint-programme' kiest, weet dat hij ongeveer de helft van de studie in het buitenland zal volgen.

"We willen studenten zo goed mogelijk voorbereiden op de arbeidsmarkt. Afgestudeerden krijgen steeds meer te maken met collega's van allerlei nationaliteiten. Ook hun werkterrein overschrijdt vaak de landsgrenzen. Kennis van een vreemde taal alleen voldoet dan niet. Wanneer je hebt geleerd om met andere culturen samen te werken, is dat een groot voordeel."

Maar waarom dan gezamenlijke lesprogramma's?

"Op deze manier kun je de kwaliteit van de universitaire staf beter benutten. Beide universiteiten bieden die programma-onderdelen waarvoor ze de docenten en hoogleraren in huis hebben. De studenten krijgen daardoor beter onderwijs. Daarnaast hebben deze plannen een ideële kant. We willen een tegenwicht bieden aan de voortschrijdende Amerikanisering van de wetenschap. Het belang van de wetenschappelijke tradities van Europese universiteiten dreigt steeds marginaler te worden. Ik zie dat als gevaar. Daar kun je heel behoudend op reageren, zoals bijvoorbeeld de Franse universiteiten die een tijd lang de deur op slot hielden voor Engelstalig onderwijs en onderzoek. Ik denk dat je juist de verschillende academische culturen met elkaar in aanraking moet brengen. Dan krijg je de kans anderen, bijvoorbeeld Amerikaanse studenten, vertrouwd te maken met de eigen wetenschappelijke benadering."

Zullen de universiteiten in het samenwerkingsverband ook samen hoogleraren benoemen?

"Jazeker. In bepaalde vakgebieden kan het heel interessant zijn voor twee universiteiten om één specialist aan te stellen. Je deelt de kosten en je hebt er allebei voordeel van."

Straks krijgen Amerikaanse studenten dus een doctorandustitel?

"Ja, iedere student krijgt van beide universiteiten een diploma en dus ook de bijbehorende titel. Dat is vooral prettig voor Nederlandse studenten. Hoewel academici zich 'master' mogen noemen, worden titels in het buitenland vaak op waarde geschat aan de hand van de instelling waaraan iemand heeft gestudeerd. Als een Nederlandse student is afgestudeerd aan een bekende en gerenommeerde universiteit als de NYU, is dat in het buitenland in zijn voordeel."

Kunnen universiteiten zomaar samen onderwijsprogramma's aanbieden?

"Jazeker, de verantwoordelijkheid voor de inhoud van de opleiding ligt bij de universiteit. Naderhand zal de kwaliteit, zoals gebruikelijk, getoetst worden door een visitatiecommissie. Als we nieuwe opleidingen ontwikkelen moeten we daar toestemming voor vragen. Ik denk dat we dat op termijn zullen doen, op het gebied van de economie, de natuurwetenschappen, taal en cultuur. Maar zover is het nog niet."

Gaan de verschillende universiteiten ook samenwerken op het gebied van onderzoek?

"Ik heb het altijd onzinnig gevonden dat onderzoeksscholen bij de grens ophouden. Bijna alle onderzoekers hebben internationale contacten, maar meestal kleinschalig. Dat is jammer, want ook voor onderzoek geldt dat je gebruik kunt maken van elkaars sterke punten. Dus dat gaan we zeker stimuleren."

NRC Webpagina's
31 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)