NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
F I L M V O O R A F :
Een passieloze Malcolm X
EDO DIJKSTERHUIS
Hij was die andere zwarte
leider. Terwijl dominee Martin Luther King droomde van een vreedzaam
samenleven van blank en zwart in Amerika, streefde Malcolm X naar
zelfbeschikking voor Afro-Amerikanen 'by all means necessary'. Zijn
geloof in volledige raciale segregatie en zijn militante nationalisme
(door zijn critici 'zwart racisme' genoemd) maakten hem in de jaren
zestig een door velen gevreesd extremist. Regisseur Spike Lee, die in
films als Do the right thing en Jungle Fever al een
voorkeur voor raciale thema's toonde, stortte zich in 1993 op de
verfilming van het levensverhaal van Malcolm X. Zich sterk baserend op
diens autobiografie (geschreven met assistentie van Roots-schrijver Alex
Haley) schetst hij in niet minder dan 3 uur en 21 minuten een portret
van de man die ooit zei: "The only thing I like integrated is my
coffee".
Lee toont ons hoe Malcolm Little opgroeit in ruraal Georgia als zoon van
een straatarme predikant, die vermoord wordt door de Klu Klux Klan. Hoe
hij vervolgens onder de bijnaam Red terechtkomt in Chicago en Boston
waar hij zich inlaat met gokken, diefstal en prostitutie. En hoe hij,
inmiddels drugsverslaafd en Satan genoemd, in de gevangenis belandt en
daar in aanraking komt met de Nation of Islam. Malcolm, die zijn
achternaam vervangt door een X als symbool voor een verloren Afrikaanse
afkomst, maakt furore binnen deze zwarte moslimorganisatie maar wordt
uitgestoten door toedoen van jaloerse collega's. Na een bedevaart naar
Mekka, waar hij zijn definitieve naam El-Hajj Malik El-Shabazz aan
overhoudt, zweert hij zijn haat jegens de 'blauwogige witte duivels' af
en vormt een eigen protestgroep. Op 21 februari 1965 wordt hij vermoord
tijdens een lezing in New York.
Lee's portret is een geschiedenisles, een poging een stukje verleden tot
leven te brengen voor een generatie die de jaren zestig en de strijd van
de burgerrechtenbeweging niet heeft meegemaakt. Maar tot een eigen
interpretatie komt de regisseur niet. Hij gebruikt de autobiografie als
een kleurplaat, waarbij hij er voor zorgt niet buiten de lijntjes te
tekenen. Ook hoofdrolspeler Denzel Washington, die angstaanjagende
gelijkenis vertoond met foto's van Malcolm X maar in zijn toespraken net
dat beetje passie mist om te kunnen overtuigen als briljant demagoog,
slaagt er niet in de militante moslimleider echt leven in te blazen. De
beelden van de Rodney King-video bij de aftiteling en de plompverloren
epiloog waarin Nelson Mandela een schoolklas toespreekt zijn een
geforceerde poging de boodschap van Malcolm X te actualiseren. Het
rechtlijnige moraal-van-het-verhaal-einde strookt misschien wel met de
Lee's educatieve doeleinden, maar doen Malcolm X, die evenveel
persoonlijke veranderingen als namen heeft gekend, geen recht.
Malcolm X (Spike Lee, VS, 1992), Canvas, 20.30-23.45u.
|
NRC Webpagina's
28 JULI 1999
|