U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Verkoop pc's stijgt met kwart

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 26 JULI. De verkoop van personal computers groeit nog steeds razendsnel. Door de aanhoudende daling van de prijzen en de populariteit van pc's voor Internetgebruik is van een afname van de groei, die begin dit jaar werd gevreesd, geen sprake.

Onderzoeksbureaus Dataquest en IDC publiceerden vanochtend cijfers over de pc-verkoop in het tweede kwartaal van dit jaar. De onderzoeksbureaus rapporteren een groei in eenheden van de mondiale markt met respectievelijk 26 en 27 procent tot ruim 25 miljoen stuks. Volgens IDC is de sterke groei verrassend, omdat het tweede kwartaal doorgaans het minste van het jaar is. Terwijl de markt in eenheden snel groeit staat de omzetvolume door sterke prijsdalingen onder druk. Pc-fabrikant Dell liep in het tweede kwartaal verder in op marktleider Compaq. Op de belangrijke Amerikaanse markt is Dell, dat een groot deel van zijn pc's via Internet verkoopt, Compaq zelfs tot op enkele tienden van procenten genaderd. "Dell is in een goede positie om te profiteren van de zwakte van Compaq", aldus IDC-analist J. Brown tegenover het persbureau Reuters. Compaq, dat een moeilijke periode achter de rug heeft, maakte vorige week de aanstelling bekend van een nieuwe topman, Michael Capellas. Compaq is marktleider in pc's sinds 1994 toen het de leidende positie van IBM overnam. De cijfers van IDC en Dataquest laten zien dat de grote pc-makers nog altijd terrein winnen op de kleinere.

De groei in het afgelopen kwartaal was het sterkst in de Verenigde Staten waar het aantal verkochte eenheden groeide met ruim 35 procent tot 10,8 miljoen stuks. In de VS wordt de groei gestimuleerd door een grote vraag onder consumenten en de verstrekking van gratis pc's aan gebruikers die bereid zijn hun surfgedrag op Internet gedetailleerd te laten registreren en reclameuitingen te ontvangen. Ook de Japanse markt groeide snel, volgens IDC was dit mondiaal zelfs de snelstgroeiende regio. De sterke groei in Japan en VS werd gecompenseerd door mindere groei in Europa waar het tweede kwartaal altijd wat minder is. Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk deden het aardig, maar Duitsland viel tegen.

NRC Webpagina's
26 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)