M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Gratis kranten vooral probleem voor
Volkskrant
Door een onzer redacteuren
J. van der Marel, directeur van Metro vindt het te vroeg om iets zinnigs te zeggen over het effect van de gratis kranten. "Het is logisch dat Spits en Metro even een dip in de losse verkoop van de andere kranten hebben veroorzaakt. We delen ze gratis uit en daardoor is een lezer niet snel geneigd een andere krant te kopen." Van der Marel verwacht niet dat de gratis kranten op termijn een negatief effect op de verkoop van andere kranten zullen hebben. "In Stockholm gingen de mensen door de komst van Metro juist meer kranten lezen. We voorzien in de behoefte aan snel en kort nieuws. Dat blijkt een prima aanvulling op de andere kranten." Metro heeft momenteel een oplage van 250.000 kranten en denkt dit in september op te voeren naar 300.000. Directeur F. Volmer van Spits deelt de mening van zijn concurrent. Ook hij verwacht dat de losse verkoop van de andere kranten weer zal aantrekken. "We maken toch heel duidelijk een ander product", aldus Volmer. Met de verspreiding van Spits gaat het volgens hem goed. Volmer hoopt de komende weken uit te breiden naar Brabant en Limburg. "Zo gaan we naar een oplage van 200.000, na de vakantie naar 250.000 kranten." Hoewel Spits en Metro niet veel concurrentie verachten vooor de dagbladen heeft PCM vorige week toch een poging gedaan om met Metro samen te werken. De Zweedse eigenaar was daarin niet geïnteresseerd.
|
NRC Webpagina's
20 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |