U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Gratis kranten vooral probleem voor Volkskrant

Door een onzer redacteuren
ROTTERDAM, 20 JULI. De losse verkoop van de ochtendbladen van dagbladuitgever PCM is sinds de komst van de gratis kranten Spits en Metro die onder treinreizigers worden verspreid, met enkele procenten gedaald. Met name De Volkskrant wordt hard getroffen, omdat die krant onder treinreizigers goed gelezen wordt.

De Volkskrant meldt dat de losse verkoop met 4000 stuks (7,7 procent) is teruggelopen tot 48.000 kranten per dag. Het Algemeen Dagblad, met Trouw de andere twee ochtendbladen van PCM, zei vorige week met een verkoopdaling van vijf procent van de losse nummers te rekenen. De avondkranten en de regionale dagbladen merken niets van de nieuwe treinkranten. Het aantal vaste abonnees blijft eveneens intact. De Telegraaf maakt geen cijfers bekend over de losse verkoop.

J. van der Marel, directeur van Metro vindt het te vroeg om iets zinnigs te zeggen over het effect van de gratis kranten. "Het is logisch dat Spits en Metro even een dip in de losse verkoop van de andere kranten hebben veroorzaakt. We delen ze gratis uit en daardoor is een lezer niet snel geneigd een andere krant te kopen." Van der Marel verwacht niet dat de gratis kranten op termijn een negatief effect op de verkoop van andere kranten zullen hebben. "In Stockholm gingen de mensen door de komst van Metro juist meer kranten lezen. We voorzien in de behoefte aan snel en kort nieuws. Dat blijkt een prima aanvulling op de andere kranten." Metro heeft momenteel een oplage van 250.000 kranten en denkt dit in september op te voeren naar 300.000. Directeur F. Volmer van Spits deelt de mening van zijn concurrent. Ook hij verwacht dat de losse verkoop van de andere kranten weer zal aantrekken. "We maken toch heel duidelijk een ander product", aldus Volmer. Met de verspreiding van Spits gaat het volgens hem goed. Volmer hoopt de komende weken uit te breiden naar Brabant en Limburg. "Zo gaan we naar een oplage van 200.000, na de vakantie naar 250.000 kranten."

Hoewel Spits en Metro niet veel concurrentie verachten vooor de dagbladen heeft PCM vorige week toch een poging gedaan om met Metro samen te werken. De Zweedse eigenaar was daarin niet geïnteresseerd.

NRC Webpagina's
20 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)