U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Marketingman moet Elsevier overeind helpen

Door onze redacteur JACO ALBERTS
Met Crispin Davis haalt Reed Elsevier een marketingman in huis zonder ervaring in de uitgeverij. De Brit moet de dubbele bestuurscultuur van Reed Elsevier ten grave dragen.

ROTTERDAM, 20 JULI. Eindelijk duidelijkheid. Het commentaar op de benoeming van de nieuwe topman van Reed Elsevier vanochtend was eensluidend: de Brits-Nederlandse uitgever was immers al een jaar op zoek naar een Chief Executive Officer (CEO), de resultaten vielen tegen en de beurskoers bleef maar dalen.

Nu de Brits Crispin Davis (50) het roer overneemt van het duo Nigel Stapleton en Herman Bruggink, die beiden vertrekken, kan het concern weer naar voren kijken. "Het is net als met een demissionair kabinet", zegt analist Jorn van Breukelen van Friesland Bank Securities over de nu afgesloten periode. "Het is moeilijk om een goeie strategie uit te werken, moeilijk om grote overnames te doen." Sterker nog, het afgelopen jaar was de eens zo trotse overname-jager verworden tot een zwalkende prooi. Op de beurs gonsde het regelmatig van geruchten dat het kleinere Wolters Kluwer wel eens een bod zou kunnen uitbrengen op het bedrijf waarmee het begin vorig jaar een fusie zag mislukken.

Crispin Davis is in de betrekkelijke korte geschiedenis van Reed Elsevier de tweede topman met die achternaam. De eerste, Peter Davis, was samen met de Nederlander Pierre Vinken de geestelijke vader van de fusie van beide uitgevers in 1992. Na twee jaar blies hij reeds de aftocht na een conflict met Vinken en de meerderheid van het bestuur. Davis zou zich niet hebben kunnen vinden in het model van collectieve besluitvorming dat de uitgever bij zijn geboorte meekreeg, met een afzonderlijk Nederlandse en Britse raad van bestuur. De tweede Davis is afkomstig van het mediabureau Aegis (omzet 4,1 miljard Britse pond) een bedrijf dat bij diverse media advertentieruimte inkoopt voor grote klanten. Opgeleid bij voedingsmiddelenbedrijf Procter & Gamble, met daarna een korte periode bij bierbrouwer Guinness, is Davis een sterk marketing-georiënteerde man. "Precies wat Reed Elsevier nodig heeft", zegt analist Jeff Meys van ABN Amro. De problemen bij dochter Lexis-Nexis om nieuwe Internet-producten naar klanten te brengen, zullen de belangrijkste uitdagingen zijn die Davis aantreft. Davis voerde bij zijn voormalig werkgever Aegis al een stevige reorganisatie uit en was actief op het overnamepad.

Het wordt nu de taak van Davis de dubbele bestuurscultuur van Reed Elsevier definitief ten grave te dragen. Het bestuur van de veelgeplaagde uitgever was te weinig draagkrachtig en in augustus vorig jaar besloten de raden van commissarissen de beide bestuursvoorzitters te bedanken en op zoek te gaan naar een nieuwe topman, iemand van buiten de onderneming, bij voorkeur een Amerikaan. De zoektocht verliep echter uiterst moeizaam, hetgeen Vinken er in april toe bracht een maand voor zijn pensioen als president-commissaris demonstratief op te stappen. Dat er nu toch een Brit is aangezocht is opmerkelijk gezien de gevoeligheden tussen de Britse en Nederlandse smaldelen binnen de onderneming. Het Nederlandse Elsevier is weliswaar tegemoetgekomen met de benoeming van oud-Unilever-topman Morris Tabaksblat als chairman, een soort president-commissaris met uitgebreide bevoegdheden aan de Nederlandse belangen gedacht. Maar dat roept weer hele nieuwe vragen op: Reed Elsevier krijgt twee mannen aan het hoofd uit de voedingsindustrie, zonder ervaring in de uitgeverij. Als het zover mocht komen heeft Davis in elk geval wel ervaring op een ander belangrijk terrein, het gedwongen vertrek. In 1993 verliet hij Guinness met een gouden handdruk van 600.000 Britse pond.

NRC Webpagina's
20 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)