M E D I A
|
![]()
NIEUWSSELECTIE
|
Rekening geplunderd via Girotel
Door een onzer redacteuren
Girotel is het elektronisch thuisbankiersysteem van de Postbank. De man beschikte niet over een computer, en had ook nooit een abonnement op Girotel gehad. In zijn afwezigheid moet iemand anders op zijn naam het Girotelabonnement hebben aangevraagd. Hoe hij dat voor elkaar heeft gekregen, is volgens een woordvoerder van de Postbank nog onduidelijk. "Om toegang te krijgen tot Girotel, heb je codes nodig. De aanvrager krijgt een brief thuis, en moet die codes vervolgens op het postkantoor ophalen. Daarvoor moet hij zich legitimeren." De Postbank en de rekeninghouder hebben aangifte gedaan bij de politie. "Het probleem hoeft niet per se bij Girotel te liggen. Misschien is ons legitimatiesysteem niet waterdicht. Het had bij al onze Postbankdiensten kunnen gebeuren. De Postbank had de frauduleuze transactie zelf ook al ontdekt. Het interne fraudesysteem had alarm geslagen toen 50.000 gulden naar twee andere rekeningen werd getransporteerd en direct contant werd opgenomen. De bank stelde de rekeninghouder op de hoogte, en toen bleek dat die ook verrast was door de transactie, heeft de bank 63.000 gulden teruggestort op zijn rekening.
|
NRC Webpagina's
20 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |