U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
De 'It-Girls'

TITIA KETELAAR
Soms, heel soms, vraag je je wel eens af hoe iemand z'n dag doorbrengt. Zoals die twee jongens vanochtend in de trein; een jaar of 27, strak in het pak. Ze hadden het over golfen in Spanje, weekjes in Monaco en champagne-ontbijten alsof het niets was. Die hadden duidelijk meer geld dan goed voor ze was. Een omroep die over hen een kleine fly-on-the-wall documentaire zou maken - en let wel kleine, dus niet meer dan twintig minuten durend - zou een interessante blik op Nederlandse jongeren kunnen werpen. Wat doen deze twee dat ze zich zulke dingen kunnen veroorloven?

Helaas heeft Nederlands nieuwste zender Net5 in al haar wijsheid besloten een documentaire van het Britse Sky-TV te kopen en zien de Nederlandse kijkers dus een 45 minuten durende documentaire over dit soort types in Groot-Brittannië. Amusant voor wie bekend is met het leven in dat land, en dan nog vooral met het leven in Londen (want daar gaat deze 'fly-on-the-wall' over). In A Bit of Posh maken we kennis met Beverly Bloom, die in tabloid-stijl wordt aangekondigd als 'de hoogblonde 23-jarige dochter van een makelaarstycoon'. Beverly, met een inloopkast voor haar zomerkleren en een aparte kamer voor haar winterkleren, vertelt - met op de achtergrond het liedje 'I wanna live like common people' van Blur - vol afschuw dat ze soms te laat komt op feestjes. Dan weet ze niet wat ze aan moet, of juist wel, maar kan het desbetreffende kledingstuk niet vinden. Haar leven is absoluut niet opppervlakig, zegt ze zelf, welnee, ze werkt. Wekelijks schrijft ze voor de Britse krant de Daily Mail een column geheten Diary of a Big Spender. "I am not slaving away behind a computer all day, but it is definitely work." Hoe haar nagels bij het getyp zo lang blijven, is een raadsel.

A Bit of Posh geeft een duidelijk beeld van het leven in de Britse hoofdstad, waar de liefdadigheidsfeestjes, bekende clubs en feesten van het season, afgelopen worden door de 'It-Girls', meisjes die hét allemaal hebben: mooi en vooral rijke vaders. Door OK!- Magazine worden ze vastgelegd terwijl ze met het zoveelste glas champagne de zoveelste bekende Brit innig omhelzen. Ze laten zich 'om de wereld te helpen' veilen voor een goed doel, geven met net gestifte lippen een zoen op papier zodat dit verkocht kan worden, en laten zich sponsoren door Versace en Donna Karan omdat ze door al die feesten af te lopen een wandelend reclamebord zijn geworden. Het zijn de society- meisjes die, met Tara Palmer-Tomkinson voorop - een goede bekende van Prince Charles - de pagina's van de bladen vullen.

De Sky-documentaire heeft helaas verzuimd om Tara te filmen - dan waren de 45 minuten aanzienlijk interessanter geworden - en heeft genoegen genomen met de minder bekende 'It-Girls' Beverly, Arabella (wanna-be model) en Tanya. De laatste is een verademing tussen de eersten: Tanya is tegen wil en dank gebombardeerd tot 'It-Girl', maar verblijft het liefst tussen de paarden. De Londense society is, eens in de twee weken, meer dan genoeg voor haar. En winkelen voor kleren: 'I am a mother's nightmare. I hate shopping'. Godzijdank in 45 minuten nog een 'simpele ziel' die het leven van een 'Posh-bird' met een korreltje zout neemt.

A Bit of Posh, Net5, 19.30-20.30u.

NRC Webpagina's
16 JULI 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)