U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

R E C L A M E :
Meeliften met een filmster

Z.C.A. LUYENDIJK
Hoe geloofwaardig is een filmster die geldleningen aanprijst in een televisiespotje? Geenszins. Als actrice niet en evenmin als mens. En de instelling die van de filmster gebruik maakt wordt er evenmin geloofwaardiger op.

De reden daarvoor is simpel: een filmster met een camera op zich gericht acteert. Zij is niet zichzelf - ook al presenteert zij zichzelf onder haar eigen naam - maar speelt een rol, in dit geval de rol van filmster die een geldlening aanprijst. Zij kan dat heel goed, daarom is zij ook filmster geworden. De filmster is een professionele actrice, zij verdient haar geld met het spelen van rollen. Thuis op de bank met een kopje thee en een mariakaakje wordt de filmster pas echt wie zij werkelijk is, niet voor de camera. De verzekeringsmaatschappij FBTO gebruikt al enige jaren Monique van de Ven om allerlei produkten aan te prijzen. Paginagroot is haar gezicht al in kranten afgedrukt en regelmatig komt zij in een nieuw spotje op de buis om een koopsompolis of een hypotheek te verkopen. Ze zal er een lieve som voor hebben gevraagd en gekregen - het is haar gegund - en ze is er ook al een keer door in opspraak gekomen, toen bleek dat ze een hypotheek had bij een ander bedrijf dan ze aanprees. Een minirelletje over een bedrijfsongeval, dat echter een zwak punt in de campagne onderstreepte.

FBTO is het er overduidelijk om te doen de naamsbekendheid te vergroten en maakt daarvoor gebruik van een beproefde methode: meeliften met de bekendheid van een ander. Monique van de Ven beantwoordde kennelijk aan de vele voorwaarden die een verzekerinsgsmaatschappij zal stellen aan een personage wiens 'image' het wel en wee van het bedrijf kan bepalen: een onberispelijke reputatie, een integere uitstraling, een grote mate van bekendheid en ook een zekere mate van geliefdheid. Want je moet wel heel veel van Monique van de Ven houden om haar in close up dertig seconden over koopsompolissen te zien praten.

Voor het bedrijf zal verder van belang zijn geweest dat de persoon in kwestie 'kwaliteit' in huis heeft, vriendelijk over komt en geloofwaardig is. Aan alles lijkt voldaan, behalve aan het aspect van geloofwaardigheid. Dat ligt niet alleen aan Monique van de Ven, maar ook aan FBTO, die haar teksten schrijft. Haar woorden zijn vaak te wervend, te direct, terwijl haar betrokkenheid bij het produkt gering blijkt. In het spotje voor het doorlopend krediet van FBTO bijvoorbeeld blijkt dat niet zij het krediet heeft genomen, maar haar man. De ontboezeming komt aan het einde van het spotje, na een opsomming van de voordelen en het gemak, als een soort punch line. Misschien dat FBTO wilde voorkomen dat opnieuw een relletje zou ontstaan omdat Van de Ven een krediet heeft bij een andere bank of verzekeringsmaatschappij, maar deze draai maakt de boodschap er niet sterker op. Sterk zou zijn geweest de echtgenoot van Monique van de Ven in hoogst eigen persoon de verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze te hebben laten melden. Maar ja, wie kent in hemelsnaam de echtgenoot van Monique van de Ven?

NRC Webpagina's
15 JULI 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)