R A D I O & T E L E V I S I E
|
NIEUWSSELECTIE
S e l e c t i e
Televisie
|
R E C L A M E :
Meeliften met een filmster
Z.C.A. LUYENDIJK
FBTO is het er overduidelijk om te doen de naamsbekendheid te vergroten en maakt daarvoor gebruik van een beproefde methode: meeliften met de bekendheid van een ander. Monique van de Ven beantwoordde kennelijk aan de vele voorwaarden die een verzekerinsgsmaatschappij zal stellen aan een personage wiens 'image' het wel en wee van het bedrijf kan bepalen: een onberispelijke reputatie, een integere uitstraling, een grote mate van bekendheid en ook een zekere mate van geliefdheid. Want je moet wel heel veel van Monique van de Ven houden om haar in close up dertig seconden over koopsompolissen te zien praten. Voor het bedrijf zal verder van belang zijn geweest dat de persoon in kwestie 'kwaliteit' in huis heeft, vriendelijk over komt en geloofwaardig is. Aan alles lijkt voldaan, behalve aan het aspect van geloofwaardigheid. Dat ligt niet alleen aan Monique van de Ven, maar ook aan FBTO, die haar teksten schrijft. Haar woorden zijn vaak te wervend, te direct, terwijl haar betrokkenheid bij het produkt gering blijkt. In het spotje voor het doorlopend krediet van FBTO bijvoorbeeld blijkt dat niet zij het krediet heeft genomen, maar haar man. De ontboezeming komt aan het einde van het spotje, na een opsomming van de voordelen en het gemak, als een soort punch line. Misschien dat FBTO wilde voorkomen dat opnieuw een relletje zou ontstaan omdat Van de Ven een krediet heeft bij een andere bank of verzekeringsmaatschappij, maar deze draai maakt de boodschap er niet sterker op. Sterk zou zijn geweest de echtgenoot van Monique van de Ven in hoogst eigen persoon de verantwoordelijkheid voor zijn eigen keuze te hebben laten melden. Maar ja, wie kent in hemelsnaam de echtgenoot van Monique van de Ven?
|
NRC Webpagina's
15 JULI 1999
|
Bovenkant pagina |