NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Frisse wind
Maarten Huygen
"De luiken werden opengegooid,
er was een frisse wind gaan waaien". Ik heb het Rob Houwer, producent
van de Nederlandse film van de eeuw, Turks Fruit, in twee
commerciële avondnieuwsrubrieken zien zeggen over de doorbraak
indertijd in de Nederlandse filmindustrie. Je stelt je voor hoe dat
gaat: een rijtje concurrerende verslaggevers staat te wachten voor het
interviewtje van die dag. Radio, televisie. Ze stellen allemaal de
zelfde vraag van hoe is het zo gekomen. En telkens gaan die luiken weer
open en waait de frisse wind door het verleden. Houwer, wiens dikke,
middellange haar inmiddels wit is geworden, moet deze formulering eerder
hebben bedacht. Iedere camera moet de frisse wind opvangen voor zijn
eigen omroepje. De krantenjournalisten zijn al weg want die hoeven geen
aparte behandeling. De wachtende omroepcollega's kennen elkaar, wisselen
de laatste nieuwtjes uit. Dan is het klaar. Daaag, tot de volgende
journalistieke afwerkplek. De nummer twee van het rijtje beste films van
de eeuw, het ook op de tv veel gerecycleerde Soldaat van Oranje,
verbaast me. Toen ik in Amerika woonde werd ik flink geplaagd door de
enkeling die hem had gezien. Zo'n filmkeuze zegt veel over de gemiddelde
leeftijd en het nationaal zelfgevoel van de geënquteerden. Die
vonden Den Uyl waarschijnlijk ook de beste premier van deze eeuw.
Deze zomer zal de frisse wind van Turks Fruit wel weer eens gaan
waaien op het scherm, want al die zendtijd moet ergens mee worden
gevuld. Avro's discussieprogramma Kern van de Zaak met Karel van
de Graaf? Elke keer een Justitie-onderwerp. Dit keer taakstraf. Vorige
week minderjarige daders. Al die uitzendingen gaan op elkaar lijken. Het
volk eist een hardere aanpak maar het ligt genuanceerd, zeggen de
deskundigen. Ik zie niets in themareeksen. Maar elke week een nieuw
onderwerp goed uitspitten kost meer moeite. Ook zag ik de detective
Inspector Morse in herhaling. Maakte niet uit, want ik had hem
nog niet gezien. Het ging over de fatale werking van een nieuwe drug.
Het lievelingsnichtje van Morse had onder invloed van het pilletje
zelfmoord gepleegd. Knap werd in beeld gebracht hoe tieners en hun
ouders in verschillende werelden leven. Ze hebben geen ruzie, zoals in
de tijd van Turks Fruit. De ouders dachten dat hun kinderen
verstandig waren en geen drugs gebruikten. Toch knepen ze er 's nachts
stiekem tussen uit voor een houseparty waar de drugs werden verstrekt.
Er was een mooie scène van een vader die verlegen op de deur van
de kamer van zijn zestienjarige dochter klopte om te kijken wat ze
uitspookte. Door de dichte deur kreeg hij een snauw terug en snel maakte
hij zich uit de voeten. Minister Borst zou de aflevering eens moeten
zien. Gisteren zag ik haar op het Journaal zeggen dat de ouders
hun kinderen eens over zwaar alcoholgebruik moeten onderhouden. Dat
zullen ze vast doen maar wordt er ook geluisterd? Zelf is ze bleu
tegenover Heineken en de horeca. Een goede detective zegt meer over het
dagelijkse bestaan dan een documentaire. Morse is beschouwelijk.
Geweld komt weinig voor. De plots zijn niet altijd sterk. Gisteren liep
het vaag af. De drugverkoper reed zich tijdens een achtervolging dood
tegen een boom. Dat spaarde een arrestatiescène. De kracht van
Morse ligt in de sfeer en in de veranderende karakters. De
inspecteur vergist zich ook zelf, bijvoorbeeld in zijn lieve nichtje. De
dialoog is scherp. Ik hou meer van dit soort beschouwelijke detectives
dan snelle actiefilms, zoals Wolf, op RTL. Spangen zocht het ook
in actie en voor ik het wist was het afgelopen.
Baantjer probeerde zich van de beschouwelijke kant te laten zien
maar het is allemaal net te krap en te goedkoop. De publieke omroep zou
zijn krachten moeten bundelen voor een goed geschreven beschouwelijke
detective die langer zou moeten duren dan de korte Nederlandse
serietjes. Talent genoeg in Nederland. Nu nog de frisse wind.
|
NRC Webpagina's
15 JULI 1999
|