NIEUWSSELECTIE
KORT NIEUWS
RADIO & TELEVISIE
MEDIA
S e l e c t i e
Televisie
Radio
|
B E E L D :
Mijnheer Man
Maarten Huygen
Wie is 'Mijnheer Man'? De
aanduiding van Amerikaanse zwarten voor blanken, Mr Man, is
onvertaalbaar. In de tv-comedy Damon op woensdagavond gebruikt de
VPRO "bleekscheet" maar dat is niet grappig. "Mijnheer Man" alleen zou
onbegrijpelijk zijn als ondertiteling. Er ligt een hele Amerikaanse
geschiedenis achter, zwaarder dan die van de Nederlandse zwart-blank-
verhoudingen.
Nog in de jaren zestig leefden Amerikaanse zwarten
gesegregeerd. De vertaler van Damon heeft een onmogelijke taak
omdat de comedy is vergeven Amerikaanse zwarte slang-woordspelingen. De
rijke taal is het leukste ingrediënt. De Amerikaanse Mijnheer
Man is de man. He the man. Hij heeft het gemaakt en denkt dat
hij dat dankt aan eigen verdiensten. De Amerikaanse zwarte ziet dat
anders. Mijnheer Man voelt zich superieur maar wordt tegelijkertijd
gekweld door schuldgevoelens. Vorige week werd een baas met de naam
Mr Man gechanteerd met die schuldgevoelens en voor blanke en
zwarte kijkers in Amerika moet het een herkenbare situatie zijn geweest.
Zo'n komische scène lucht op. De hoofdfiguur, Damon, haalde flink
uit tegen de blanke baas die zijn zwarte vriend maar niet wilde
bevorderen. Het hele arsenaal zwart slang werd losgelaten.
Beschouwde hij zijn zwarte werknemer soms als een junglebunny?
Mijnheer Man kreeg het steeds benauwder en uiteindelijk bevorderde hij
Damons vriend. Het verhaal van de comedy Damon is nauwelijks
belangrijk. Het is een aaneenrijging van onwaarschijnlijke situaties.
Van beroep is Damon undercover politie-agent. Gisteren was hij even
particulier veiligheidsbeambte in een autootje met vijf witte
zwaailichten. Overal werd hij uitgejouwd of begooid met rotte tomaten
maar hij kon er niets tegen ondernemen, want geen macht. Hij veranderde
ook even in een zwarte dominee en preekte tegen zijn vriend dat hij
afstand moest doen van seks, to rebuke the booty. Het hangt
allemaal op de hoofdrolspeler, Damon Wayan, een man met groot komisch
talent, in de traditie van Richard Pryor. Hij zat achter het
baanbrekende zwart-blanke Amerikaanse tv-cabaret, In living
color, dat ook hier is uitgezonden.
Damon is sterker dan de Cosby show, waar raciale verhoudingen
geen rol spelen. Het zwarte doktersgezin Huxtable moest Amerika laten
zien dat zwarten ook gewone mensen zijn. Nu dat ruimschoots duidelijk
is, kan de comedy de zwart-blanke verschillen en spanningen als
onderwerp nemen. Er worden niet alleen blanken maar ook zwarten op de
korrel genomen en het is een ontlading van de statische elektriciteit in
het dagelijkse leven in Amerika.
De Nederlandse televisie is nog een fase achter. Het multiculturalisme
heeft soms religieuze trekjes. Het gebrek aan relativeringsvermogen uit
zich vaak in berichtgeving, zoals gisteren in het Journaal over
de rechten van het illegale kind. Illegale kinderen zouden moeten worden
behandeld als legale kinderen, bepleitte een rapport van Defence for
Children. Dat werd uitgereikt aan staatssecretaris Cohen. Het
Journaal had uniek beeldmateriaal van twee illegale gezinnen, een
Uzbeki en een Chinees, die met naam werden genoemd. Ze konden op kamers
wonen. Maar ik had ook een antwoord willen zien op de vraag, waarom ze
liever hier illegaal zitten dan thuis legaal. Staatssecretaris Cohen zei
alleen dat er "geen gemakkelijke oplossingen" zijn. Ik verwacht dan iets
meer contekst. Wat doen al die andere landen met illegalen? Of is
Nederland een ellendige uitzondering? Ik vermoed van niet, want er komen
veel illegale kinderen naar Nederland. Ze worden vaak door hun ouders
gestuurd om vaste voet aan wal te krijgen. Het heeft geen zin om dat
soort elementen uit een verhaal weg te laten omdat de kijker inmiddels
wel beter weet. Maar Mijnheer Man werd gedreven door schuldgevoel en dat
gaat ten koste van complete berichtgeving.
|
NRC Webpagina's
8 JULI 1999
|