U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
Numico

Nutricia

GNC


Numico wordt winkelbedrijf


Met het bod van 5,4 miljard gulden op GNC wordt het Nederlandse Numico, bekend van Nutricia- babyvoeding, een grote detailhandelaar in de Verenigde Staten. Winkels horen er bij, zegt topman Van der Wielen. "We verkopen kennis."

Door onze redacteur REMMELT OTTEN

WAGENINGEN, 6 JULI. Numico krijgt in één klap meer winkels in de Verenigde Staten dan het Nederlandse supermarktconcern Ahold. Met de overname van General Nutrition Companies (GNC) voor 5,4 miljard gulden wordt het speciaalvoedingsconcern een grote detailhandelaar. Want GNC heeft een 'geïntegreerd' concept. Het produceert niet alleen vitamines en mineralen, maar verkoopt ze ook in ruim vierduizend eigen winkels.

Het zijn weliswaar kleine, specialistische winkels, van zo'n veertig vierkante meter per stuk, met een omzet van zo'n 2 miljard gulden - tegenover 35 miljard voor de duizend, grote supermarkten van Ahold in de VS. Maar het beheren van vastgoed en het bespelen van het Amerikaanse consumentenvertrouwen vraagt om heel andere kennis dan de ontwikkeling en marketing van babyvoeding in Europa.

"Eigen winkels zijn een wezenlijk onderdeel van deze tak van sport", zegt bestuursvoorzitter Hans van der Wielen van Numico. "Je kan deze producten niet op het schap zetten en hopen dat ze verkopen. Je moet deskundig personeel hebben dat advies kan geven. We verkopen kennis."

Het winkelbeheer blijft in handen van het Amerikaanse management van GNC, dat na de overname gewoon op zijn plaats blijft zitten. "Bovendien komen er nieuwe distributiekanalen aan", zegt Van der Wielen. "Vooral de verkoop via Internet wordt interessant. Het gaat om dure producten met een klein volume."

Numico is ook niet uitsluitend een productiebedrijf, zegt Van der Wielen. "We hebben ook in Europa meer verkopers dan productie- medewerkers in dienst: verkopers die bij apotheken, drogisterijen, artsen en supermarkten langs gaan. We hebben al zo'n vijftig van dit soort winkels in Scandinavië en we hebben al eens overwogen om ook in de rest van Europa dit soort winkels op te zetten."

Numico biedt 25 dollar per aandeel GNC. Dat is beduidend minder dan de hoogste koers van 42 dollar, in maart 1998, toen de gezondheidsrage in de VS ook op de beurs was toegeslagen. Maar ook veel meer dan de laagste koers van 9,50 dollar van een paar maanden geleden toen een prijzenoorlog de winst aantastte. "We waren eerst in gesprek met een ander Amerikaans bedrijf, TwinLabs", zegt Van der Wielen. "Maar daar speelden wat rechtszaken omheen. In mei zijn we voor het eerst met GNC gaan praten. Wij wilden uitbreiden in voedingssupplementen, zij zochten nieuwe producten. Ze wisten dat wij al een tijdje bezig zijn met mooi onderzoek. Na een rondleiding van een paar dagen door onze laboratoria waren ze razend enthousiast. Zij weten hoe je nieuwe producten vertaalt naar de Amerikaanse markt."

Numico maakt voor de tweede keer in vier jaar een enorme sprong vooruit. In 1996 werd het Duitse Milupa overgenomen voor 920 miljoen gulden, waardoor de omzet steeg van 1,5 miljard tot 2,5 miljard gulden. Nu bedraagt de overnameprijs 5,4 miljard gulden en stijgt de omzet van 3,5 miljard naar 6,5 miljard. Milupa bood toegang tot de Duitse markt, waar Nutrica destijds niet op eigen kracht kon binnenkomen. GNC biedt Numico nu een sterke positie in de VS, verreweg de grootste markt voor voedingssupplementen.

Voor de acquisitie van GNC rekent Numico op 2,3 miljard gulden van beleggers: ongeveer 1 miljard door een emissie van nieuwe aandelen en 1,3 miljard via een converteerbare obligatielening. Van der Wielen is niet bang dat het huidige slechte emissie-klimaat roet in het eten gaat gooien. "We hebben een uitstekend track-record. Drie jaar geleden kochten we Milupa, een verliesgevend bedrijf in een traag groeiende markt. Nu kopen we een winstgevend bedrijf in een snel groeiende markt. In een vakgebied waar we een beperkte ervaring hebben, maar waar we wel onze kennis kunnen gebruiken."

Ook is Numico in hoog tempo getransformeerd van een aantrekkelijke overnamekandidaat - voor voedingsconcers als Unilever en Nestlé en farmaceutische concerns als Novartis - tot een agressief opererende jager. "Ten tijde van de emissie voor Milupa zat er volgens de kenners zo'n 10 procent lucht in onze koers omdat de Sandoz-bedrijven van deze wereld ons over zouden nemen", zegt Van der Wielen. "Nu zijn we met een koers van 34 euro (slotkoers maandag) ondergewaardeerd ten opzichte van de koers van afgelopen januari." Die was ongeveer 46 euro, mede dankzij een uitverkiezing door beleggingsanalisten als het meest belovende beursfonds in het televisieprogramma Nova.

NRC Webpagina's
6 JULI 1999



( a d v e r t e n t i e s )
WNF - Investeerin de natuur
Playboy - Alles wat mannen boeit
Centraal Beheer - Vraag vrijblijven een offerte aan

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)