U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Eventjes bellen kan in Brazilië niet meer

Door onze correspondent MARJON VAN ROYEN
RIO DE JANEIRO, 6 JULI. "Belt u morgen maar niet tijdens kantooruren", luidde het opmerkelijke advies van de directeur van de nationale telefooncommissie aan de Brazilianen. Zo probeerde hij te voorkomen dat maandag het hele Braziliaanse telefoonnet verstopt zou raken. Vergeefs. De chaos was gisteren compleet. Bedrijven, overheidsdiensten, en privépersonen - niemand kon elkaar meer bellen. De schade loopt in de miljarden.

Oorzaak van het 'telefooncoma' is het nieuwe geprivatiseerde telefoonsysteem in Brazilië. Sinds afgelopen weekeinde kan iedere Braziliaan kiezen via welke maatschappij hij wil bellen. Al wekenlang beconcurreren de verschillende operators elkaar met de belofte van prijsvoordeeltjes, gratis T-shirts en telefoonklappers. Maar anders dan in alle andere landen van Latijns Amerika is in Brazilië een systeem uitgebroed, waarbij de klant bij elk telefoontje opnieuw moet kiezen via welke maatschapij hij wil bellen. Dit leidt ertoe dat je nu hele reeksen nummers moet draaien, die ook nog per stad verschillen. Wil de gedesoriënteerde telefoongebruiker inlichtingen over de nummers, dan krijgt hij die niet, omdat ook alle hulp- en alarmnummers veranderd zijn.

Op zijn muur heeft Umberto França nu maar een groot schema geplakt. De hele middag is hij al bezig om één telefoontje te plegen. Zijn vingers liggen vermoeid in zijn schoot. Want wie hij ook belt, hij krijgt slechts dode lijnen. "En dit heet globalisering", zegt França, doelend op de grote operatie waarmee vorig jaar de Braziliaanse staatstelefoon aan een tiental buitenlandse consortia werd verkocht. In tegenstelling tot andere privatiseringen bestond in Brazilië toen grote steun voor de operatie. 'Niets kan slechter zijn dan de staatstelefoon', zeiden de mensen over de gekmakende service.

Nu, bijna een jaar later, lijkt de Braziliaanse beller weinig opgeschoten met de privatisering. Nog steeds lukt het in 55 procent van de gevallen niet om verbinding te krijgen. Ook al loopt iedereen nu rond met gloednieuwe portable telefoontjes. Werken doen ze niet echt. Regelmatig wil er ook eentje ontploffen, zodat de beller dagenlang rondloopt met pijn aan zijn oor.

Cijfers over de ramp van gisteren zijn nog niet bekend. Maar het zal niet ver af liggen van de totale verlamming van het telefoonnet. Ook al ontkent directeur Guerreiro van de nationale telefooncommissie dit tijdens een telefonisch interview, waarvoor twee uur lang gebeld moest worden. "Er zijn wat aanpassingsproblemen. Maar daarvoor hebben we al gewaarschuwd. Bovendien heb ik zonder problemen mijn vader in Belém gebeld." Intussen geeft iedereen elkaar de schuld: de software is niet klaar, de centrales zijn niet aangepast, het personeel werkt niet. En de nationale controlecommissie probeert de eindjes aan elkaar te breien. Maar zeker is dat in Brazilië voorlopig nog niemand zomaar kan bellen.

NRC Webpagina's
6 JULI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)