U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
En nógmaals The Pink Panther

TITIA KETELAAR
"Het is het mission statement van de AVRO", zegt Rob Schwitters van die omroep. "We willen in dialoog gaan met onze kijkers over onze programma's."

Een nobel streven, en een die met het nieuwste AVRO-uitstapje op het gebied van interactiviteit - de AVRO keuzefilm op vrijdagavond - goed lijkt te slagen. Ruim 12.000 film-enthousiastelingen stemden afgelopen vrijdag tot een half uur voor de uitzending per telefoon of via Internet op drie door de AVRO geselecteerde films, en zorgden dat om half tien niet de films Runaway Car en King Solomon's Mines, maar Driving Miss Daisy op Nederland 1 te zien was. De film werd vervolgens bekeken door 680.000 kijkers.

Het lijkt een mooi principe - de kijker laten kiezen tussen drie films en afhankelijk van de gemoedstoestand van de meerderheid van de stemmers, een western, komedie of drama vertonen. Maar dan moet de keuze wel uit interessante films bestaan. En dat is nog nauwelijks het geval. Op 11 juni mocht gekozen worden tussen The Main Event, The Great Trainrobbery (die uiteindelijk vertoond werd) en Purple Rain. Sindsdien is de lijst alleen maar oninteressanter geworden. Veelvertoonde films als Grease, Saturday Night Fever, Overboard en de Pink Panther-cyclus, die elke televisiekijker tot in den treure gezien moet hebben, worden afgewisseld met flauwe comedies als Theodore Rex (Whoopi Goldberg in combinatie met een dinosaurus) en de Nederlandse productie Donna Donna. Daarmee biedt de AVRO de kijker nauwelijks een alternatief in de op televisiegebied toch al oninteressante zomermaanden. De omroep lijkt zich zelf niet te willen branden aan een obligate keuze en schuift haar verantwoordelijkheid af op de kijker, die zich o-zo-blij moet voelen, omdat hij het voor het zeggen heeft.

Vanavond kan gekozen worden tussen A Man Called Horse, The Pink Panther of Young Sherlock Holmes. Schwitters is niet bang dat niemand reageert. In België en Duitsland, waar zijn omroep het idee vandaan haalde, is de keuzefilm populair. "We zagen aan de vorige keren dat er behoorlijk veel mensen bellen." Op de vraag wat de omroep zal doen als niemand belt, wil hij dan ook niet antwoorden.

AVRO's keuzefilm, vrijdag, Ned.1, vanaf 21.30 uur. Kijkers kunnen tot 21.00 uur stemmen via 0909-0061 (zestig cent per minuut) of via (www.avro.nl)

NRC Webpagina's
25 JUNI 1999


E-mail uit New York

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)