M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Adverteerder
wil grotere
flexibiliteit
van kranten
Uit het onderzoek blijkt dat lezers het eerste deel van de krant veel beter bekijken dan een later katern. Zo slaan bijna alle lezers het nieuwsgedeelte open, maar slechts 60 procent neemt die moeite bij het zesde katern. Ook binnen de katernen bestaan verschillen. Zo worden de rechterpagina's stukken beter bekeken dan linkerpagina's. Volgens de Bond van Adverteerders kost het plaatsen van een advertentie altijd hetzelfde, ongeacht of dat in het begin van de krant of op de achterpagina gebeurt. En dat moet veranderen, vindt ze. Krantenuitgevers zeggen juist wel verschillende tarieven voor onderscheiden pagina's te hanteren. Verder zouden adverteerders ook invloed moeten hebben op de plek van de advertentie. Dekker wijst daarbij op de televisiewereld, waar adverteerders kunnen aangeven op welk tijdstip een commercial moeten worden uitgezonden. Dekker zegt niet over te willen gaan tot een boycot van de kranten. Wel voorspelt hij dat adverteerders op termijn zullen afhaken wanneer de dagbladen hun prijsbeleid niet veranderen. (ANP)
|
NRC Webpagina's
29 APRIL 1999
|
Bovenkant pagina |