U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Nieuwe gratis krant

Door onze redacteur JAPKE D. BOUMA
ROTTERDAM, 24 MAART. Uitgever Telegraaf Holding zal met ingang van 1 september een gratis ochtendblad verspreiden op de Nederlandse stations.

De nieuwe krant is een reactie op de plannen van NS en het Zweedse mediabedrijf Modern Times Group (MTG) om in het najaar een Nederlandse versie van de Zweedse krant Metro op de markt te brengen. Dit hebben bronnen binnen het Telegraaf-concern gisteren bevestigd. De Telegraaf-uitgave zal een zogeheten tabloidformaat krijgen. De uitgever heeft 30 tot 40 miljoen gulden voor de operatie uitgetrokken. Een twintigkoppige redactie zal het dagblad maken. Deze redactie staat los van dagblad De Telegraaf dat geen redactionele medewerking verleent. De Telegraaf geeft officieel geen commentaar op het initiatief. ,,Het is een problematiek die wij niet onderschatten, maar in deze fase kunnen wij nog niets zeggen'', zegt T. Boerma, directeur van dagblad De Telegraaf over de gratis krant van de NS. ,,Als de tijd rijp is zullen wij daarover mededelingen doen.'' Ook W. Hoogland, beoogd hoofdredacteur en momenteel werkzaam bij de redactie van De Telegraaf, wil niets zeggen.

Gratis dagblad in Zweden groot succes

De voornaamste concurrent van Uitgever De Telegraaf, Perscombinatie Meulenhof Uitgevers (PCM) is van de plannen van De Telegraaf op de hoogte. Dit concern is uitgever van onder meer NRC Handelsblad, De Volkskrant en Het Parool. ,,We wisten alleen nog niet de begindatum, 1 september'', zegt Bert van den Berg van de raad van bestuur van PCM. Hij bevestigt dat ook PCM studeert op de mogelijkheid een gratis krant op de stations te laten verspreiden. ,,Maar op dit moment hebben we daar nog geen besluit over genomen. We willen ons eigen spoor trekken.'' De Telegraaf vreest het weglekken van advertentiegelden naar de nieuwkomer van de NS en MTG, die waarschijnlijk Metro zal gaan heten. De Modern Times Group liet eerder weten dat Metro een makkelijk leesbare tabloid zal worden waarin het belangrijkste nieuws van de dag wordt samengevat. De krant, die door de treinreiziger vlak voor of na een treinreis gratis op de stations opgepikt kan worden, moet binnen vijftien minuten uit te lezen zijn. De nieuwe krant van De Telegraaf zal een vergelijkbare opzet kennen. Het verspreidingsgebied zal de 'Randstad plus' omvatten. De krant zal op de stations aangeboden worden. De NS zegt in een reactie het initiatief niet te kunnen dwarsbomen. ,,Maar het is een interessante ontwikkeling'', zegt directeur NS Stations Aubert van Engelen. ,,We zijn erg benieuwd naar meer informatie.''MTG begon vier jaar geleden met de gratis verspreiding van het dagblad Metro in de ondergrondse van Stockholm en heeft inmiddels een oplage van 260.000 exemplaren per dag. Volgens cijfers van MTG wordt de krant dagelijks door ruim 600.000 mensen gelezen. Het is daarmee de derde krant van Zweden. Het blad verschijnt zes dagen per week en telt dagelijks zo'n 50 pagina's, waarvan de helft is ingeruimd voor advertenties. MTG heeft vorig jaar met succes dezelfde formule toegepast in Göteborg, Praag en Boedapest. De Zweedse editie maakte in 1997 een winst van ongeveer 6 miljoen gulden. In Zweden heeft het verschijnen van de gratis tabloid geleid tot lagere abonnementsprijzen en oplagen bij de andere dagbladen.

NRC Webpagina's
24 MAART 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)