U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
   E C O N O M I E
Robeco advies
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 


  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS 
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S c h a k e l s
NS


NS keren dividend uit aan overheid

Door een onzer redacteuren
UTRECHT, 4 MAART. De Nederlandse Spoorwegen gaan voor het eerst sinds 1960 dividend uitkeren. De Nederlandse overheid, nu nog de enige aandeelhouder van de NS, krijgt over het afgelopen jaar 20 miljoen gulden dividend.

De stap past volgens NS-bestuursvoorzitter R. den Besten in het privatiseringsproces van de NS. ,,We moeten een dividendbeleid hebben. Wie winst maakt hoort zijn aandeelhouders daarin te laten delen.'' Een beursgang voor de NS is volgens Den Besten vooralsnog niet aan de orde, maar het spoorbedrijf ziet wel iets in een constructie van 'gedeeld aandeelhoudersschap'. In dat geval zouden er naast de overheid één of meer aandeelhouders kunnen bijkomen, waarbij de overheid naar verwachting een meerderheidsbelang behoudt. Wie die aandeelhouders kunnen zijn wilde Den Besten vanmorgen bij de presentatie van de jaarcijfers niet zeggen. ,,Over de privatisering hebben wij als bedrijf niets te zeggen. Dat is aan onze aandeelhouder, de overheid.''

De NS-top toonde zich vanmorgen uiterst tevreden over de financiële resultaten die het spoorbedrijf in 1998 boekte. Een groei in het aantal treinreizigers en het vervoer van goederen per spoor stuwde de omzet met ruim negen procent omhoog tot bijna 5,5 miljard gulden. De nettowinst steeg in dezelfde periode met 20 procent tot 197 miljoen gulden.

Of de NS deze groeicijfers kunnen vasthouden hangt voor een belangrijk deel af van onderhandelingen die het bedrijf dit jaar met de overheid moet voeren. Zo dient er onder andere een besluit te komen over het prestatiecontract voor het hoofdrailnet en de exploitatie van de HSL- Zuid. Ook moet worden vastgesteld welke prijs de NS (en concurrerende spoorvervoerders) vanaf 2000 moeten betalen voor gebruik van het spoor. ,,De uitkomsten van de onderhandelingen kunnen in de nabije toekomst sterk medebepalend zijn voor de toekomstige resultaten'', aldus Den Besten. Voor dit jaar verwacht de NS-topman dat het resultaat ten minste op het niveau van 1998 uitkomt.

Hoewel de punctualiteit van de treinen vorig jaar nauwelijks verbeterde, heeft de divisie NS Reizigers meer mensen de trein in gekregen. Het aantal reizigers (uitgedrukt in reizigerskilometers) steeg 2,9 procent, van circa 14,5 miljard naar 14,9 miljard. Hiervan komen 4,1 miljard kilometers voor rekening van de studentenkaart. Dankzij de gelijkblijvende kosten realiseerde NS Reizigers hierdoor een verdubbeling van het bedrijfsresultaat tot 362 miljoen gulden. De treinkaartjes stegen vorig jaar gemiddeld 2,5 procent in prijs.

Vrachtvervoerder NS Cargo, lange tijd het zorgenkind van de NS, wist het bedrijfsresultaat eveneens te verbeteren, al bleef dat in 1998 nog wel 2 miljoen gulden negatief (tegen 6 miljoen negatief in 1997). NS Cargo heeft vorig jaar besloten samen met de Duitse branchegenoot DB Cargo op te gaan in een nieuw bedrijf. De hoeveelheid vracht per spoor via NS Cargo nam vorig jaar met 8 procent toe tot 24,7 miljoen ton.

NS Stations en NS Vastgoed, de derde belangrijke kernactiviteit van de Spoorwegen, boekte een omzetstijging van 14 procent tot 599 miljoen gulden. Het bedrijfsresultaat nam met 5 procent toe tot 139 miljoen gulden.

NRC Webpagina's
4 MAART 1999


( a d v e r t e n t i e )

Uw toekomst begint met... Clickwork

    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)