M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Van der Ploeg wil commerciële radio meer ruimte geven
Door een onzer redacteuren
Nu kunnen de vijf publieke zenders potentieel alle Nederlanders bereiken, dat wil zeggen dat er een luisterbereik is van zeker 75 miljoen mensen. Het bereik van de commerciële stations is daar slechts een fractie van. De publieke omroep beschikt nu over negentig procent van de frequenties, terwijl de commerciëlen het met tien procent moet doen. ,,Ik wil een soortgelijk luisterpubliek voor de commerciëlen. Het lijkt me juist dat ik meer ruimte vrij geef voor de commerciëlen'', aldus Van der Ploeg. Kort geleden is er een uitgebreid onderzoek afgesloten naar nieuwe frequenties, dat veel nieuwe ruimte zal opleveren in de ether. Van der Ploeg wil die nieuwe ruimte via een veiling aan commerciële partijen aanbieden. Tegelijkertijd denkt Van der Ploeg er over een einde te maken aan de dubbele bedekking van Radio 1, die zowel via de AM als de FM is te ontvangen. ,,Ik wil de dubbele bedekking van Radio 1 opgeven, als er ook gekeken wordt naar die van Radio 10.'' Vorige week ontstond er grote onrust bij de commerciële zenders Sky Radio en Radio 538 die lucht hadden kregen van de plannen van Van der Ploeg tot herindeling van de frequenties. Zij beschikken thans over een bereik van ongeveer 40 procent van de luisteraars, en de kans is groot dat dat bereik niet zal kunnen groeien. Van der Ploeg is niet onder de indruk van de kritiek van de twee stations: ,,Ik streef naar 7 tot tien frequentiepakketten met ongeveer een even groot luisterbereik. En zij voelen nu nattigheid, want zij zitten al op dat bereik. Die extra ruimte gaat gebruikt worden om al die kleintjes eerst een evenredig marktaandeel te laten krijgen. Sky en 538 zien hun monopoliepositie dus aangetast worden. Daar heb ik op zich weinig mee.'' Van der Ploeg hekelt ook de wens van de commerciële stations niets voor hun frequenties te willen betalen: ,,Het is een schaars goed en ze verdienen er dik op. Zo zijn we niet getrouwd in Nederland.'' Van der Ploeg wil de nieuwe frequenties niet ongeclausuleerd aanbieden. Ook een commerciële nieuwszender of een zender voor migranten wil hij ruimte geven. Als de frequenties verkocht worden aan de hoogste bieder zullen dergelijke initiatieven het loodje leggen. Het kabinet beslist in maart over de radiofrequenties.
|
NRC Webpagina's
16 FEBRUARI 1999
|
Bovenkant pagina |