U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Sothebys.com verwacht nieuwe kopers


Veilinghuis Sotheby's begint deze zomer met veilingen op Internet. ,,Op Internet hoef je geen drempelvrees te hebben.''

Door onze redacteur GERDA TELGENHOF

AMSTERDAM, 4 FEBR. Met duizenden plaatjes van honkbalsterren begint het internationale veilinghuis Sotheby's deze zomer met het veilen van kunst, antiek, juwelen en andere verzamelobjecten op Internet. Sothebys.com wordt een aparte divisie van het hoofdkantoor in New York. Het veilinghuis trekt een bedrag van 50 miljoen gulden uit om het nieuwe, wereldwijde project te introduceren.

Sotheby's denkt hiermee een grote omzet te kunnen maken, die de hoge investering snel zal doen vergeten. ,,Voor ons betekent dit een enorme uitbreidingsmogelijkheid,'' zegt Diana Ridderikhoff van Sotheby's Amsterdam. ,,We verwachten dat deze markt snel zal groeien. Je bereikt hiermee heel andere kopers dan tot nu toe. Veel mensen schromen om een kunstgalerie of een veilinghuis binnen te gaan. Op Internet hoef je geen drempelvrees te hebben.''

In Amerika, waar de veilingsites zeer populair zijn, wordt al voor miljoenen via Internet verhandeld aan kunst en antiek. Een druk bezochte site is bijvoorbeeld Ebay.com, waarop onder meer porselein, meubels, antieke poppen en oude en nieuwe boeken worden geveild. En in Nederland doet de firma Wehkamp zijn uitverkoopspulletjes bij afslag van de hand via interactieve veilingen. Consumentenorganisaties waarschuwen dat de veilingsites meer klachten opleveren dan andere sites. De reden hiervoor ligt in de kwaliteit van de aangeboden goederen, hun weergave op het computerscherm en fraude door zowel kopers als verkopers.

De te veilen objecten op sothebys.com worden ofwel door Sotheby's zelf aangeboden, of door als betrouwbaar bekend staande relaties van het veilinghuis, waaronder kunsthandelaren en andere experts. ,,Wij zijn het eerste grote kunstveilinghuis dat eraan begint. Wij denken dat we met onze naam veel klanten zullen genereren.'', aldus Ridderikhoff.

Als directeur van Sothebys.com is Susan L. Solomon aangetrokken, tot voor kort directeur van Sony Worldwide Networks en met een ruime ervaring in de wereld van de communicatie. Sotheby's heeft vorig jaar in juli al bij wijze van proef een veiling van boeken en manuscripten op Internet gehouden. Op de eerste officiële veiling van Sothebys.com die in juli of augustus wordt gehouden, zal als publiekstrekker een omvangrijke collectie honkbalmemorabilia worden aangeboden. Zo'n 40.000 voorwerpen, meest plaatjes en foto's van Amerikaanse honkbalsterren, zullen op Internet worden getoond. Daarnaast wordt ook een groot aantal voorwerpen gewoon 'live' in de New-Yorkse veilingzaal verkocht.

Het bieden op sothebys.com gaat bij inschrijving. Kopers kunnen zien wat er vóór hen is geboden en daar overheen gaan. Een icon geeft aan of de limiet is gepasseerd. De koper betaalt aan het veilinghuis. Als de geveilde objecten niet uit de collectie van het veilinghuis zelf komen, wordt de verkoper gewaarschuwd zodra de betaling binnen is. Die verstuurt vervolgens de goederen naar de koper. Pas wanneer het veilinghuis het bewijs van verzending heeft, krijgt de verkoper uitbetaald. ,,Zo is er een beveiliging naar beide kanten,'' zegt Ridderikhoff. ,,In Amerika zijn de Internetveilingen niet aan veilinghuizen gebonden en gaan de objecten rechtstreeks van koper naar verkoper. Dat houdt een risico in.''

Een Cézanne op Internet valt voorlopig niet te verwachten. De veilingen zullen beginnen met wat lager geprijsde voorwerpen, tussen de 300 tot 12.000 dollar, totdat het mogelijk wordt ook duurdere veilingstukken beter weer te geven. Het meeste zal worden ondergebracht in herkenbare categorieën zoals meubelen, zilver, of Europees porselein. Omdat de centrale organisatie in Amerika zit, worden de richtprijzen in dollars gegeven. De veilingen zullen vrijwel continu doorgaan. Aangeboden voorwerpen blijven vijf tot zeven 'kijkdagen' op het net. Belangstellenden kunnen via de web-site gegevens opvragen en vragen stellen over bijvoorbeeld de conditie. Om de site heen wordt ook een 'chatbox' opgericht.

Sothebys.com is niet het enige initiatief waarmee het veilinghuis zijn publiek probeert te vergroten. Waarschijnlijk nog dit jaar zal er in Parijs een eerste Franse vestiging komen, iets wat tot voor kort wettelijk niet was toegestaan. In Amsterdam en Zürich breidt Sotheby's uit met 'arcade auctions', veilingen van wat minder dure objecten voor een jonger publiek.

NRC Webpagina's
4 FEBRUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)