U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

F I L M   V O O R A F :
Le Journal du Séducteur

MARK DUURSMA
Een Franse film die zich laat inspireren door Kierkegaard, met personages die verwijzen naar Stendhal en Goethe, heeft op z'n minst de schijn tegen. Maar Le Journal du Séducteur heeft geen last van misplaatste pretenties, integendeel. De namen mogen zwaar zijn, de film is lichtvoetig. Ook knap: Danièle Dubroux regisseerde de film niet alleen, ook schreef ze het scenario en speelt ze zelf mee.

Met Kierkegaards Dagboek van een Verleider als uitgangspunt, schreef Dubroux een geraffineerd en elegant scenario over verleiding als wetenschappelijk experiment. De mysterieuze Grégoire (Melvil Poupaud, de Johannes uit Kierkegaards versie) hoeft ogenschijnlijk niets te doen om studente Claire (Chiara Mastroianni) naar zich toe te lokken. Ze valt onmiddellijk voor zijn gevoelige uitstraling, die 'allles magisch maakt'. Aha, de kristallisatiefase van Stendhal, constateert haar psycho-analyticus. Hoe het ook heet of komt, Claire is in de ban van Grégoire en kan als willoze pion worden ingezet. Bijvoorbeeld als er een lijk uit de koelkast moet worden afgevoerd.

Tal van curieuze bijfiguren dragen bij aan de geheimzinnige, 19de-eeuwse sfeer die de film ademt. Grégoire, met zijn hooggesloten zwarte kleding en bleke gelaat een wandelende ode aan het pre-existentialisme, onderhoudt een Psycho-achtige relatie met zijn in de schaduw levende grootmoeder en laat zich assisteren door een griezelige buurman. Jean-Pierre Léaud steelt de show als leraar Frans, met het merkwaardigste partijtje waar je als argeloze studente op terecht kunt komen. In zijn bewerking wordt Emma Bovary een vrije vrouw, want Charles heeft hij uit de roman geschrapt.

Dubroux kent haar klassieken, en ze loopt er op een prettige manier mee te koop. Wie ze op zo'n inventieve manier weet te gebruiken, mag best een paar namen laten vallen. Ook al zijn haar inspiratiebronnen uitgesproken literair, dat staat een elegante film niet in de weg. En als het gaat om elegantie is een hoofdrol voor Chiara Mastroianni ook nooit weg.

Le Journal du Séducteur (Danièle Dubroux, Frankrijk, 1995). Ned.3, 0.23-1.58u.

NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)