U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Actief in lokale telefonie

AT&T sluit grote deal met Time Warner

Door onze correspondent LUCAS LIGTENBERG
NEW YORK, 2 FEBR. Telefoonmaatschappij AT&T en mediaconcern Time Warner zullen een joint venture oprichten waardoor kabelabonnees van Time Warner voortaan telefoonverbindingen kunnen krijgen van AT&T. Dat hebben de twee bedrijven gisteren bekendgemaakt.

AT&T zal 77,5 procent van de gezamenlijke onderneming in handen hebben en Time Warner 22,5 procent. AT&T wil zich via Time Warner op de markt voor plaatselijke telefonie begeven. Time Warner benut de capaciteit van zijn lijnen beter en profiteert eveneens. AT&T betaalt 15 dollar per bereikte abonnee en een vergoeding van 1,50 dollar per telefoonabonnee, oplopend tot $6 in zes jaar.

Time Warner is de grootste kabelmaatschappij in de VS en AT&T de grootste telefoonmaatschappij. De overeenkomst geldt exclusief voor twintig jaar en AT&T bereikt met een klap 33 staten. Verwacht wordt dat de anti-trustautoriteiten de deal grondig zullen bekijken.

De samenwerking tussen AT&T en Time Warner is namelijk ook om andere redenen opmerkelijk en verrassend. AT&T legt op dit moment de laatste hand aan het overnemen van TCI voor 48 miljard dollar. TCI is de grootste concurrent van Time Warner en in aantallen abonnees het tweede kabelbedrijf in de VS. De stap van AT&T is ook opvallend, omdat het bedrijf weer grootscheeps op plaatselijke markten actief zal zijn. Het hoeft daarvoor niet meer via het koperdraad van de regionale maatschappijen te gaan, maar kan de breedbandlijnen van een kabelconcern gebruiken.

In 1984 werd het monopolie van AT&T opgebroken en werd het bedrijf verbannen naar lange-afstands- en internationale telefonie. Zeven nieuw gevormde 'Baby Bells', afsplitsingen van AT&T, gingen de regionale en plaatselijke verbindingen verzorgen. In 1996 is een wet aangenomen die die situatie ophief en de markt geheel vrij maakte. In de praktijk echter zijn de maatschappijen die zich op andermans markt willen begeven nog steeds gebonden aan restricties. AT&T zet nu een boude stap op de plaatselijke markten.

AT&T en Time Warner hebben nu een overeenkomst waarmee AT&T 40 procent van de Amerikaanse huishoudens kan bereiken. Het bedrijf denkt dat het binnen een paar jaar een penetratie heeft van 25 procent. De inkomsten daaruit zullen in de komende drie tot vier jaar oplopen tot 4 miljard dollar en dan ook renderend zijn. AT&T denkt 25 procent onder de prijs van bestaande lokale telefoonaanbieders te kunnen gaan zitten.

De topmannen van AT&T en Time Warner, respectievelijk Michael Armstrong en Gerald Levin, kondigden de joint-venture gezamenlijk aan. AT&T zal via het netwerk van Time Warner telefoon en Internet aanbieden. Time Warner geeft digitale televisie door over dezelfde kabel. Beide bedrijven zullen hun eigen netwerken moeten aanpassen om digitale signalen en tweerichtingsverkeer te kunnen leveren. In beide gevallen kost dat elk enkele miljarden dollars. Armstrong maakte gisteren bekend dat hij 60 tot 65 penetratie in de VS wil hebben. Hij zinspeelt daarmee in feite op meer overnames of andere joint-ventures. Kandidaten zijn MediaOne, Comcast en Cablevision. Michael Armstrong, voorheen bij IBM en Hughes Electronics, is ruim een jaar de topman van AT&T en heeft de wat stuurloze telefoonmaatschappij weer focus gegeven. Beleggers beloonden AT&T gisteren met drie punten winst. Amstrong wil van AT&T een bedrijf maken dat een volledig pakket van telecommunicatiediensten levert aan consumenten en bedrijven.

NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)