U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    M E D I A  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

Nieuwe aanbieder Ben aast op eenvijfde GSM-markt

Door een onzer redacteuren
DEN HAAG, 2 FEBR. Ben, de gezamenlijke onderneming van Tele Danmark en Belgacom wil voor het einde van dit jaar 180.000 tot 230.000 klanten hebben. Ben zal vanaf donderdag als vijfde bedrijf mobiele telefonie gaan aanbieden in Nederland. Het biedt voorlopig alleen dekking in de Randstad en zegt daar de goedkoopste aanbieder te zijn.

Het aantal klanten dat Ben wil binnenhalen betekent omstreeks een vijfde van het ruime miljoen nieuwe Nederlandse gebruikers van een zaktelefoon dat voor dit jaar wordt voorspeld. Op dit moment ligt het aantal gebruikers in Nederland op zo'n drie miljoen.

Ben verwacht de komende jaren iets minder dan 1,5 miljard gulden te moeten investeren in de opbouw van zijn mobiele netwerk. Dit bedrag is inclusief de 300 miljoen gulden die het bedrijf heeft moeten betalen om een licentie te verwerven.

Ben (70 procent Belgacom, 30 procent Tele Damark) verwacht daar bovenop tussen 10 en 12 procent van de omzet kwijt te zijn aan onderhoud en beheer van het netwerk. De kosten voor de opbouw van de organisatie, klantenservice en de opleiding van personeel zijn volgens Ben (300 werknemers) slechts een klein deel van de totale investeringen die het bedrijf de komende jaren in Nederland moet doen.

Ben verwacht dit jaar ongeveer 40 miljoen gulden uit te geven aan advertentie- en reclamegelden. Het stelt dat het in de Randstad 400 opstelplaatsen heeft voor zijn zendstations. ,,Meer dan welke dan ook van onze concurrenten'', aldus algemeen directeur D. Hackle vanmorgen. Desondanks zullen abonnees van Ben niet overal in de Randstad kunnen bellen. Volgens Hackle zijn er met name nog problemen langs de snelwegen. Welk percentage van de Randstad het netwerk van Ben donderdag gedekt heeft kan het bedrijf niet aangeven.

Ben zal concurreren met KPN, Libertel, Telfort en Dutchtone. Commercieel directeur W. Schrijver verklaarde vanmorgen dat klanten van Ben geen abonnementskosten hoeven betalen. Het bedrijf wil grote gebruikers (meer dan 120 minuten per maand) een kwartje per minuut in rekening brengen. Kleine bellers twee kwartjes en mensen die nauwelijks bellen, maar vooral bereikbaar willen zijn een gulden per minuut.

NRC Webpagina's
2 FEBRUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)