M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Jeff Taylor, uitvinder van de Internet vacaturebank
Op Internet concurreren kranten met zichzelf
Door Ferry Versteeg Tijd voor een nieuwe baan? Voor ruwweg een miljoen Nederlanders, van wie 60 procent al werk heeft, is dat een reële vraag. Het merendeel bekijkt gedrukte personeelsadvertenties, bijna de helft schakelt ook familie of bekenden in, en een kleiner deel bezoekt een uitzendbureau. Maar een snelgroeiend contingent - de schattingen variëren van 5 tot 11 procent - zoekt via de elektronische snelweg soelaas bij één van de veertig in Nederland actieve websites met personeelsadvertenties. Daar op Internet kan de bezoeker bijna altijd gratis rondneuzen in de uitdijende databestanden. Of een eigen cv-tje naar zo'n site sturen waarna de relevante advertenties op het computerscherm verschijnen. Ze kunnen desgewenst ook per e-mail worden geretourneerd. Alleen het sollicitatiegesprek moet je nog zelf voeren. Alhoewel, er is al een bedrijf - automatiseerder CMG - waar je vanuit huis alvast een begin van zo'n gesprek kunt voeren. SolliChat heet dat. Het concept van adverteren voor personeel op Internet werd in 1993 bedacht door de toen 33-jarige Jeff Taylor in Boston. Hij doopte zijn website - toen de 201ste van de wereld tegen 40 miljoen nu - The Monster Board. Het werd qua omvang inderdaad een monster: veruit 's werelds grootste carrière-site waarop nu 145.000 vacatures en 500.000 cv's staan, die vijf miljoen bezoekers per maand ontvangt en wereldwijd door 80.000 bedrijven wordt gebruikt om personeel te werven. Onlangs deed Jeff Taylor even Amsterdam aan om daar het eenjarige bestaan van The Monster Board Nederland luister bij te zetten in een club op het Rembrandt Plein. Voorafgaand aan het feestgedruis vertelde Taylor ons dat zijn Monster Board - geschatte marktwaarde 2,5 miljard gulden - vorig jaar voor 80 miljoen omzette en voor het eerst een winstje van een miljoen maakte. Als de grootste elektronische personeelsadverteerder van de wereld lijfde Monster Board vorig week ook nog eens nummer drie The Online Career Center in. Monster Boards continentaal-Europese bruggehoofd werd een jaar geleden dus Nederland en volgens Taylor volgen binnen twee maanden België, Duitsland en Frankrijk. Hoe kijkt hij als Amerikaanse voortrekker aan tegen Europa's vaak betreurde achterstand op de elektronische snelweg? ,,Valt best mee'', vindt Taylor. ,,Ik heb begrepen dat er bij jullie al bijna twee miljoen gebruikers van Internet zijn en die aantallen nemen overal ter wereld exponentieel toe. Nu zijn er wereldwijd al 130 miljoen gebruikers. Er is een fantastische marktplaats in de maak. Geen medium groeide in de geschiedenis zo snel. Het duurde destijds vanaf de conceptie van de boekdrukkunst zo'n anderhalve eeuw voor er meer dan vijftig miljoen gebruikers waren, bij radio en televisie waren dat enkele decennia, bij de kabel 9 jaar en bij Internet 4,5 jaar.'' Overigens hoeft de cliëntèle die Internet nog niet wist te vinden, volgens de jeugdige topman van Monster Board niet te wanhopen. ,,Zij kunnen hun vacaturemelding per post of fax naar ons sturen en dan plaatsen wij hem op onze website. Vanzelfsprekend sturen of faxen wij hen daarna de reacties.''
Toch wordt de spectaculair groeiende elektronische marktplaats voor personeelsadvertenties in Nederland vooralsnog beheerst door traditionele instellingen en media die pas recentelijk het Internet omarmden. Zoals 'WERKsite' (www.werk.net) van de Arbeidsvoorziening, BanenNet (www. banennet.nl) en Intermediair Online (www.intermediair.nl) van VNU en Jobnews (www.Jobnews.nl) van Wolters Kluwer. Twee weken geleden kwam daar nog Click Work (www.clickwork.nl) van PCM bij. Daarop worden de personeelsadvertenties doorgeplaatst vanuit NRC Handelsblad, Algemeen Dagblad, Volkskrant en Trouw. The Monster Board Nederland koestert de ambitie ook in Nederland marktleider te worden. Bestaat daar enig uitzicht op met zo'n overmacht van gevestigde tegenstanders? ,,Wat deze concurrentie doet is het dwingen van een traditionele krant door de beeldbuis van een computer'', oordeelt Jeff Taylor. ,,Daarmee maak je veel minder gebruik van de grote mogelijkheden van Internet. De kwaliteit van hun baanbeschrijving blijft achter en ze hebben veel grotere kosten want een krant maken is peperduur. Ze zijn minder interactief dan wij en ook minder actueel. Als je eerst iets op papier zet en dan op Internet loop je achter. Kranten brengen hier hun voornaamste personeelsadvertenties op zaterdag en daarna gaan ze Internet op. Bij ons kunnen ze elk moment van de week dag en nacht direct het net op.'' Ook in de VS heeft Taylors Monster Board te maken met kranten die Internet opgingen. ,,Een van onze concurrenten daar is Career Path, waarin zeventig kranten zich hebben verenigd. Wij laten ze alle hoeken van de zaal zien. In de VS zijn 23 van de 25 populairste websites geen traditionele spelers. Logisch want die traditionele spelers missen veel van de Internetdynamiek en mogelijkheden. Bij de krant is de content oftewel inhoud gewoon informatie, bij ons is die veel interactiever en veelzijdiger. Je vraagt en je krijgt direct en uitvoeriger antwoord of je wordt doorverwezen tot je vindt wat je zoekt. Bij ons kun je ook worden doorverbonden met salarisoverzichten per beroep in een bepaalde regio zodat de sollicitant weet wat hij kan eisen. Ook hebben wij allianties met de best bezochte Internet-sites zoals Yahoo!, Netscape, Exite en in Nederland bijvoorbeeld World Online, Compuserve, Ilse en Lycos. Daardoor vindt u uw vacatures via ons overal op Internet terug.'' Verder meent Taylor dat kranten op Internet zichzelf kannibaliseren. Want door personeelsadvertenties gratis op Internet te zetten, zullen er onherroepelijk betalende abonnees afhaken. Nog één van Taylors wijsheden: ,,Ondernemingen die proberen evolutionair te handelen op Internet en veel kopiëren hebben een grote potentie om te falen. Maar revolutionaire Internetbedrijven die steeds nieuwe innovaties bedenken en voorsprong nemen, beheersen het toneel binnen tien tot vijftien jaar.'' Hij doet toch een poging mild te besluiten: ,,Ik wil concurrenten zoals jullie Click Work-website beslist niet kleineren. Wij nemen concurrentie serieus. De krant was in personeelsadvertenties honderd jaar de leider. Nu de krant op Internet gaat, leren ze hun lezers on line te gaan en onderwijzen ze onze marktplaats. Dat is prima. Dat is goed voor ons.''
|
NRC Webpagina's
20 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |