U kijkt naar de website van NRC Handelsblad gedurende de periode 1995-2001. Bezoek ook de de huidige site.
    R A D I O  &   T E L E V I S I E  
NIEUWS  | TEGENSPRAAK  | SUPPLEMENT  | AGENDA  | ARCHIEF  | ADVERTENTIES  | SERVICE 

  NIEUWSSELECTIE  
  KORT NIEUWS  
  RADIO & TELEVISIE  
  MEDIA  

S e l e c t i e


Televisie

Radio

T V   V O O R A F :
Bent u al gebeld?

JAPKE-D. BOUMA
De tijd dringt voor Net5, de nieuwe televisiezender van SBS. Op 1 maart moet de eerste uitzending de lucht in. Directeur Fons van Westerloo is druk op zoek naar presentatoren voor zijn nieuwe programma's. Anil Ramdas: ,,Iedereen is gebeld.''

Er raast een headhunter door de Amsterdamse grachtengordel. In opdracht van SBS-directeur Fons van Westerloo is hij op zoek naar presentatoren voor Nederlands nieuwste televisiezender die op 1 maart de lucht in gaat, Net5: De zender voor de 'kijker die meer hoopt te krijgen dan vermaak en shows' (lees: vrouwen 20-34).

Onlangs kon een trotse Fons van Westerloo bekend maken dat hij jeugdtelevisie- en speelfilmmaker Burny Bos heeft gestrikt. Kort daarna tekende ook Max Pam bij Net5: de journalist-publicist die ook voor het Amsterdamse lokale station AT5 werkt, gaat voor Net5 een televisieversie maken van zijn huidige NPS-radioprogramma De Tafel van Pam. Hij nam meteen zijn hele vaste panel mee: Wim T. Schippers, Jaap van Heerden en Nelleke Noordervliet. Theo van Gogh mocht niet mee naar de nieuwe zender. Die heeft al een exclusief contract met aartsconcurrent Veronica. ,,Maar mocht het met Theo daar wat minder gaan, we houden een warm plekje voor hem vrij op Net5'', laat Pam weten.

Daarmee kan Van Westerloo weer even opgelucht adem halen: de eerste namen zijn binnen. Na de eerste kennismaking met zijn nieuwe station begin december 'we zijn de BBC aan het leegkopen', moet nu de fase volgen waarin een aantal gezaghebbende Nederlandse presentatoren en programmamakers hun naam en faam aan Net5 gaan verbinden. Want buitenlands product alleen is niet voldoende om een zender mee te profileren, zo weet Van Westerloo als geen ander. Zijn andere geesteskind, SBS6, ging ook pas scoren toen Hart van Nederland, Over de Roooie en de soap Goudkust de plekjes tussen de softporno en reality kwamen opfleuren. Pas toen kreeg de zender een identiteit en identiteit is een belangrijke voorwaarde voor een zender om kijkers te binden. Om Net5 te profileren als de tegenpool van SBS6, namelijk als een station dat kwalitatief hoogwaardige, journalistieke programma's gaat brengen, zijn Bos en Pam cs goede 'windowdressers'. Maar wil Van Westerloo Net5 écht op de kaart zetten als een station dat de concurrentie met de publieke omroep aankan, zoals hij tot nu toe steeds in de media roept, dan zal hij met meer namen moeten komen. De tijd dringt vooral voor het aangekondigde nieuwsprogramma Morgen Gebeurt Het, waarin dagelijks 'een journalist van naam en faam' de actualiteit zal belichten. Tot op heden is nog niet bekend wie die zware taak - Van Westerloo wil het programma als concurrent van NOVA inzetten - op zich zal gaan nemen. De namen van Felix Rottenberg en Adriaan van Dis circuleren al een tijdje. Maar, wie worden er nog meer benaderd?

,,Iedereen is gebeld'', zegt publicist en VPRO-programmamaker Anil Ramdas. ,,Ik al drie maanden geleden. Vooral in het radiocircuit is hij flink aan het werven. De 'freischwebende Figuren' zijn favoriet, de journalisten die niet in vaste dienst zijn bij een omroep.''

Ramdas heeft overigens bedankt. Ondanks dat hij Net5 'een waanzinnig project' en 'geweldig initiatief' vindt. ,,Ik heb nu geen reden tot channelhopping. Ik heb het erg naar mijn zin bij de VPRO. Ik heb gezegd: 'don't call me, I'll call you'.''

Ton Elias dan, de huidige communicatie-directeur van Aegon. Klopt het dat de voormalige pitbull van het Binnenhof gevraagd is als hoofdredacteur van Morgen Gebeurt Het? ,,Ja, inderdaad'', zegt hij, ,,maar ik doe het niet. Ik heb hier een moordbaan. Ik heb hier de sponsoring onder me, de reclame, de externe woordvoering, de interne voorlichting en de public affairs. Dan ga je niet zo maar weg.''

Maar ook hij wil Van Westerloo graag succes wensen met zijn nieuwe zender. ,,We mogen toch hopen dat er eindelijk eens een serieus alternatief komt voor publieke programma's als Den Haag Vandaag. Als ik zie hoeveel bokken daar in een week geschoten worden, zou een klein beetje concurrentie geen luxe zijn.''

Jort Kelder dan, de hoofdredacteur-dandy van maandblad Quote? Is hij al gebeld door Net5? ,,Ja, ik heb begrepen dat de grote Fons van Westerloo mij wel zag zitten'', bevestigt hij. ,,Een producent belde mij met de vraag of ik een Nederlandse versie van Meet the Press wilde gaan maken, op zondagmiddag. Dat zou dan een concurrent moeten worden voor Buitenhof. Maar ik heb gezegd dat ik er nog even over na wilde denken. Ik ben namelijk ook al in gesprek met John de Mol voor een programma bij Veronica.'' Kelder hoopt wel alvast dat Net5 een succes wordt. ,,Maar ik denk niet dat ik er veel aan heb. Want ik woon in Amsterdam en daar kun je interessante televisiestations vaak niet ontvangen.''

Vera Keur dan, de kundige directeur-VARA-voorzitter met het pokerface, die de VARA al jaren in goede banen leidt? Had Fons van Westerloo niet expliciet laten merken dat hij voor de post van programmadirecteur van Net5 een vrouw wilde hebben? Keur wil niet zeggen of ze gebeld is. ,,Hij heeft niet letterlijk gevraagd: 'Vera, wil je programmadirecteur worden van mijn zender'. Maar daar wil ik het verder bij laten.'' De spoeling dreigt dun te worden (Margriet Vroomans naar NOVA, Koos Postema vast bij de bij de RVU, Daniëlle Overgaag bij Studio Sport, Jeroen Pauw net voor onbepaalde tijd getekend bij RTL4). Maar de vertegenwoordigers van de publieke omroepen denken dat het vinden van de juiste presentatoren nog de minste van Van Westerloos problemen zijn. Joop Daalmeijer, netcoördinator Nederland 1: ,,Het publiek waar Net5 zich op richt, is een lastig publiek. Het zijn mensen die niet van tv houden, het zijn geen tv-slaven. Daarmee is het lastig reclamegeld verdienen. Dat is niet erg als je inkomsten uit de omroepgelden komen, maar wel als je een commerciële omroep bent.''

Ook Hans Maarten van den Brink, hoofdredacteur televisie van de VPRO, wijst erop dat het segment waarop Net5 zich richt in Nederland waarschijnlijk te klein is om rendabel te zijn. Maar hij wil Van Westerloo best een hart onder riem steken. ,,Het is toch mooi dat commerciëlen een poging wagen om kwalitatieve televisie te maken? Daar kan toch niemand tegen zijn. Maar ik ben wel teleurgesteld dat ik niet gebeld ben.''

NRC Webpagina's
16 EN 17 JANUARI 1999


    Bovenkant pagina

NRC Webpagina's © NRC HANDELSBLAD (web@nrc.nl)