|
|
|
NIEUWSSELECTIE Tegenspraak: Kan het uitgaansleven veiliger?
|
H O O F D A R T I K E L :
Na Gorinchem
Dit kan niet worden afgedaan als een incident na negen doden in Nederlandse uitgaanscentra binnen een jaar. Het muziekcafé waar het drama zich voltrok had door de politie gescreende portiers en een metaaldetector bij de deur. Helpt er dan niets? Videobewaking wordt naar voren geschoven als een mogelijke remedie. Dat is in de uitgaanscentra van sommige plaatsen al een hele trend. Toch heeft burgemeester IJssel van Gorinchem zijn twijfels, hoe aangeslagen ook hij is door die blinde schietpartij. Een camera houdt geen kogels tegen. En roept het alziend oog op zijn beurt niet nieuwe agressie op? De politiechefs erkennen bij monde van de Rotterdamse hoofdcommissaris Lutken dat videobewaking een drama als in Gorinchem niet kan voorkomen om daarna in één adem te pleiten voor een arsenaal aan nieuwe middelen. Waaronder camera's. Zelf denkt Lutken daarbij vooral aan een mobiele inzet op plaatsen waar extra drukte of dreiging wordt verwacht. Het voordeel van deze aanpak is dat hij telkens een concrete afweging vergt. En dat bevordert een gerichte politie- inzet. Daar komt het tenslotte op aan. Toch heeft videobewaking ook bezwaren in de vorm van allerlei 'bijvangst'. Een reden daar de aandacht op te vestigen is dat de politie in het verleden de inzet van bijzondere methoden niet heeft beperkt tot gerichte actie, maar juist heeft uitgebreid om zoals dat heet haar 'informatiepositie' te verbeteren. DE HOOFDCOMMISSARISSEN erkennen bij monde van Lutken nu dat het gebruik van videobeelden spelregels behoeft. Dat de inzet van camera's duidelijk bekend wordt gemaakt aan het uitgaanspubliek is daarvoor niet voldoende. Er moeten ook behoorlijke regels zijn voor het schiften van de grote variëteit van beelden die binnen worden gehaald. Maar daarin valt te voorzien. Verontrustend aan de gebeurtenissen in Gorinchem is vooral het gebruik van vuurwapens. De toenemende beschikbaarheid van schiettuig is al geruime tijd een punt van zorg. De aanpak van illegale vuurwapens is een vak apart. Toch zijn tijdens de grote reorganisatie van de politie in 1994 de speciale vuurwapencentrales bij de korpsen opgeheven. Door schade en schande wijs geworden wordt nu gewerkt aan het weer oppakken en verbeteren van de weggezakte kennis. De hoofdcommissarissen willen echter méér, een ruimere bevoegdheid voor de politie om auto's te controleren en een speciale bevoegdheid tot preventief fouilleren in door de burgemeester aangewezen gebieden. Zoals uitgaanscentra. Het CDA in de Tweede Kamer bepleit dit laatste al langer. Toch heeft burgemeester IJssel zijn bedenkingen over de praktische bruikbaarheid van deze nieuwe maatregel. Zelf is hij geneigd de achtergrond van de schietpartij eerder te zoeken bij het gedoogbeleid voor coffeeshops. De aangehouden verdachten zijn in verband gebracht met een coffeeshop die wegens een rechterlijke uitspraak niet kon worden gesloten. De zogeheten nuloptie (sluiting van alle verkooppunten in de gemeente) was in Gorinchem overigens niet aan de orde. Het ging om een sanering. Het is een schrale troost voor de burgemeester maar er is een wet in de maak die de sluitingsbevoegdheid van de gemeente versterkt. Het voorstel ligt al bij de Eerste Kamer en heeft de veelzeggende bijnaam Damocles.
|
NRC Webpagina's
13 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |