M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
Veertien keer publiciteit voor Defensie
Alain de Levita, gedelegeerd producent John de Mol:,,Er is behoorlijk gediscussieerd en dat is best gek, omdat je uitgangspunt eigenlijk hetzelfde is: een mooie serie maken. Als je dan aan het werk gaat blijkt dat het leger vooral zijn spullen wil laten zien, wil laten zien hoe het werkt. Maar tien minuten tanks door het beeld en de acteurs als bijzaak, dat is geen drama. De redactieraad was een goede oplossing: een centraal orgaan dat in één middag een beslissing moest nemen over bepaalde scènes. De vertragingen bleven dan ook beperkt. Schildpadden zou ik de voorlichters niet willen noemen. Door die redactieraad hebben we juist een loopgravenoorlog voorkomen.'' Ben Smit, woordvoerder Landmacht:,,De redactieraad was het toverwoord. Het kwam regelmatig voor dat wij het niet eens waren over bepaalde dramalijnen. Wij willen ons best kwetsbaar opstellen en een kwestie als drugs of relaties behandelen, maar het moest wel geloofwaardig blijven. En de realiteit biedt nu eenmaal niet altijd zoveel drama als televisiemakers zouden willen. Voor ons was het veertien keer vijftig minuten publiciteit en wij begrijpen ook wel dat een serie niet alleen kan bestaan uit veel groen en mensen in actie. Tv-makers pauwen? Geen sprake van.''
|
NRC Webpagina's
13 JANUARI 1999
|
Bovenkant pagina |