M E D I A
|
NIEUWSSELECTIE
|
'Online studeren geen dagdromerij'
Door onze redacteur SHEILA KAMERMAN
DEN HAAG, 22 DEC. Studeren via Internet. In VS en Canada volop in ontwikkeling - in Europa staat het nog in de kinderschoenen. Een markt om snel te veroveren, moet het bedrijf University Online Publishing in Washington gedacht hebben. Zestigduizend studenten volgen al Internetonderwijs in de VS via University Online. En dus stuurde het begin 1996 Steven Lovink als consultant naar Nederland. Hij zou bekijken of het bedrijf in Europa kon samenwerken met universiteiten, bedrijven, uitgeverijen en andere organisaties. Lovink: ,,Mijn antwoord was: Niet doen. Of beter gezegd: Voorlopig niet doen. Er was in Europa nog te weinig enthousiasme voor Internet. Het bedrijfsrisico was nog te groot.'' Maar bij een aantal mensen in Nederland die Lovink had gesproken, ontstond het 'nu of nooit-gevoel'. ,,We moesten zelf iets beginnen voordat de Amerikanen zouden terugkomen als de markt wél rijp zou zijn voor een Internetuniversiteit'', zegt een van de initiatiefnemers G. Leibbrandt, oud-topambtenaar aan het ministerie van Onderwijs. Gisteren werd bekend dat in Nederland een Europees virtueel scholingsinstituut wordt opgericht, EuroCampus. ,,Toen mijn opvatting werd gevraagd, heb ik me achter het inititatief geschaard'', zegt W. Deetman, burgemeester van Den Haag. ,,Het gebruik van informatietechnologie in het onderwijs is niet tegen te houden. Ik vind dat we dat beter zelf kunnen doen dan het aan de Amerikanen over te laten. Dan kan je onderwijsproducten bieden die in de Europese context passen.'' EuroCampus Online werkt eenvoudig. De student kiest uit het enorme aanbod een of meerdere cursussen. Vervolgens verwijst EuroCampus de aanmelder door naar de betrokken Europese onderwijsinstelling, die verder de contacten zal onderhouden. De cursus kan op verschillende manieren worden gegeven. De docent kan de student online begeleiden, huiswerk geven en nakijken en aanvullende lectuur op Internet zetten, die direct aanklikbaar is. De student kan in contact treden met medecursisten en in een chatroom discussiëren. De docent kan precies zien hoever de student gevorderd is in de cursus en wat hij wel en niet heeft begrepen. De cursist betaalt via het administratiesysteem van EuroCampus met zijn creditcard. De kosten bedragen afhankelijk van de duur en de begeleiding van de cursus tussen 50 en 500 gulden. Wanneer op den duur leermodules op Amerikaanse privé-universiteiten gevolgd worden, moeten studenten daar 1.000 tot 1.500 gulden voor neertellen - net als Amerikaanse studenten. Het ministerie van Onderwijs bleek geïnteresseerd: ,,Wij wilden weten of er markt voor is voor online educatie in het hoger onderwijs'', zegt beleidscoördinator L. Ulrich. Vertegenwoordigers van een aantal bedrijven, waaronder Unilever, Siemens, Akzo Nobel en Unique Uitzendbureau, PTT Telecom en ING Barings, hebben informerende gesprekken gevoerd. Uit een haalbaarheidsstudie, onder meer bekostigd door Onderwijs en Economische Zaken, de gemeente Den Haag en een aantal onderwijsinstellingen, bleek dat EuroCampus Online potentie heeft. ,,Het is heel realistisch, absoluut geen dagdromerij'', beaamt P. van Dijk, directeur van de organisatie voor internationale samenwerking in het hoger onderwijs (Nuffic). Het Nuffic zal als onafhankelijke organisatie de kwaliteit van de cursussen beoordelen en naar studielast indelen. Van Dijk: ,,Het is van groot belang voor de geloofwaardigheid van EuroCampus Online dat de cursussen professioneel op kwaliteit worden getoetst.'' Blijft de keuze voor een student nu meestal beperkt tot het cursusaanbod van de eigen onderwijsinstelling, in het virtuele schoolgebouw is het aanbod veel groter. In principe zijn alle cursussen van de universiteiten, hogescholen en andere organisaties en bedrijven die zich aansluiten toegankelijk. De bedoeling is te komen tot een eenvormig stelsel van accreditering: zo kan bijvoorbeeld een Franse student een cursus volgen aan een Britse universiteit en die vervolgens inpassen in zijn eigen studie. De hoop is dat ook Amerikaanse universiteiten zich op den duur zullen aansluiten. Deze vorm van hoger onderwijs zal over de hele wereld grote groepen mensen gaan bereiken, verwacht Van Dijk (Nuffic). ,,Dan heb ik het niet alleen over reguliere studenten, maar vooral ook over de life long learners. Volgens Van Dijk wordt in Europa de potentie van het afstandsonderwijs onderschat. ,,Het hoger onderwijs in Nederland loopt niet over van ondernemingslust'', stelt Van Dijk. ,,Vooral universiteiten kunnen zich moeilijk andere onderwijsaanbieders voorstellen. Bovendien zijn de docenten niet opgegroeid met Internet.'' Toch is er er wel belangstelling. Zoals bijvoorbeeld van de vice-voorzitter van de Universiteit Leiden, ir. J. van Bergen. ,,Mensen kunnen leren op het tijdstip dat het hen uitkomt, ze hoeven er niet meer voor te reizen. Online studeren wordt het onderwijs van de toekomst. Anderzijds zal het altijd aanvullend zijn, het afstandsonderwijs kan niet de plaats innemen van direct contact tussen student en docent.'' Van Bergen benadrukt dat de Leidse Universiteit weliswaar met EuroCampus gesprekken voert, maar nog in de verkennende fase zit. Stichting Surf, een samenwerkingsorganisatie voor netwerkdienstverlening in het hoger onderwijs, doet op verzoek van onder anderen de Leidse universiteit, de Universiteit van Amsterdam en de Haagse Hogeschool, een vergelijkend onderzoek. Directeur H. van Linde van Surf beaamt dat dit het eerste breed gedragen initiatief in Nederland is. ,,Maar de Internetmarkt is wereldwijd. Een aantal onderwijsinstellingen willen dit in bredere context zien.'' Website van EuroCampus Online: www.eurocampus.com
|
NRC Webpagina's
22 DECEMBER 1998
|
Bovenkant pagina |